کتاب الکترونیکی

وحدت طبیعت: کلیت و فروپاشی در اکولوژی و علم

The Unity of Nature: Wholeness and Disintegration in Ecology and Science

دانلود کتاب The Unity of Nature: Wholeness and Disintegration in Ecology and Science (به فارسی: وحدت طبیعت: کلیت و فروپاشی در اکولوژی و علم) نوشته شده توسط «Alan Marshall»


اطلاعات کتاب وحدت طبیعت: کلیت و فروپاشی در اکولوژی و علم

موضوع اصلی: علمی-محبوب

نوع: کتاب الکترونیکی

ناشر: Imperial College Press

نویسنده: Alan Marshall

زبان: English

فرمت کتاب: pdf (قابل تبدیل به سایر فرمت ها)

سال انتشار: 2002

تعداد صفحه: 289

حجم کتاب: 18 مگابایت

کد کتاب: 9781860943300 , 1860943306

توضیحات کتاب وحدت طبیعت: کلیت و فروپاشی در اکولوژی و علم

مشخص نیست که چگونه می توان تعداد مناسبی از ستاره ها را زمانی که یک کتاب، برای ساده کردن بیش از حد، تحریک کننده، اما اشتباه است، محاسبه کرد. این مورد به ویژه از آنجایی که این کتاب خوانندگان مختلف را به طور کاملاً متفاوتی تحت تأثیر قرار می دهد.

از قضا، این ملاحظات به نظر من مهم هستند (نوعی) انگیزه کتاب مارشال. مارشال به شدت مخالف تلاش برای خلاصه کردن بیوتا در یک معیار کمی است، و به شدت به نفع توجه به طیف گسترده ای از دیدگاه ها در جهان استدلال می کند. اما، در حالی که من فکر می‌کنم اینها ملاحظات راهنمایی محوری در هنگام توصیف یک کتاب هستند، فکر نمی‌کنم که باید توصیفی از طبیعت را راهنمایی کنند. مارشال یک پست مدرنیست متعهد است و همه چیز (همه چیز) را به عنوان یک «متن» می خواند. او در مقدمه تصریح می‌کند که با مفهوم ساخت‌گرایانه طبیعت «همدلی» دارد و «بیشتر با آن متحد» است تا واقع‌گرایی. به عبارت دیگر، او تمایل دارد که طبیعت را به‌عنوان چیزی که بیننده می‌سازد ببیند، نه چیزی که بیننده به‌طور عینی کشف می‌کند. رویکرد پست مدرن مشتاق نویسنده قوی‌ترین ویژگی کتاب است، اگرچه تا 150 صفحه از کتاب، زمانی که مارشال پایان سه بخش کتاب را آغاز می‌کند، واقعاً نمی‌درخشد.

در بخش A، نویسنده به طور خلاصه مفهوم کلی کتاب را ترسیم می کند: وحدت طبیعت. (من این را به عنوان “UN” تایپ می کنم) این ایده ای است که همه موجودات زنده به هم متصل هستند. خوانندگان ممکن است با این ایده که دایره زندگی، شبکه غذایی یا گایا نامیده می شود آشنا باشند.

بخش B گوشتی و جالب است. مارشال در چهار فصل استدلال می کند که سازمان ملل متحد با چهار ایده (ظاهراً) نامطلوب دیگر: فاشیسم، تکنومرکزی، ثبات اجتماعی (با طعم محافظه کارانه) و سرمایه داری لیبرال. ممکن است خواننده را متذکر شود که این چهار ایده کاملاً با هم سازگار نیستند، اما در کتاب به این موضوع پرداخته نشده است. من نمی توانم برای پرداختن به هر چهار موضوع به صورت جداگانه وقت بگذارم، بنابراین در مورد موضوعات دوم، سوم و چهارم تعمیم می دهم: تحلیل ها جالب هستند و فکر می کنم شباهت های فلسفی واقعی بین مفاهیمی را آشکار می کنند که معمولاً در نظر گرفته نمی شوند. مشابه. مارشال با تکنولوژی، ثبات اجتماعی و سرمایه داری لیبرال به عنوان نامطلوب برخورد می کند، بدون اینکه هرگز آن ترجیحات را به صراحت مطرح کند، و این انتخاب لحن جدلی ضعیفی به اثر می دهد. گویی خوانندگان باید قبلاً با سیاست او موافق باشند و او به ما نشان می دهد که باید از سازمان ملل ناراحت شویم زیرا این سازمان شبیه چیزهایی است که ما قبلاً دوست نداریم. شباهت های مفهومی که به نظرم جالب بود. لحن ناموجه همانطور که پیداست، یکی از چیزهای عجیب در مورد کتاب این است که نویسنده هرگز آنچه را که واقعاً اقدامات/سیاست های زیست محیطی خوب را تشکیل می دهد، تعریف نمی کند یا در نظر نمی گیرد، اگرچه به نظر می رسد حفظ تک تک موجودات زنده باشد.

اولین ادعای بخش B این است که سازمان ملل به “فاشیسم” اکولوژیکی منجر می شود. این امر از این واقعیت ناشی می شود که علم اکوسیستم، بیوژئوشیمی، و نظریه گایا، بیوتا را به عنوان استخرها و شارهای ماده و انرژی به جای گروهی از ارگانیسم های منفرد در نظر می گیرد – بنابراین آنها نسبت به افراد نابینا هستند و می توانند افراد را قربانی کنند تا از آنچه که دارند محافظت کنند. می توانید ببینید، عملکرد اکوسیستم در مقیاس بزرگ. این نکته تا حدی اعتبار منطقی دارد، اما نویسنده به خطای جدی مرتکب شده است که بین رویکردهای علمی ذکر شده و «فاشیسم بوم‌شناختی» تنها سازگاری نشان می‌دهد در حالی که معتقد است یک امر ضروری است. او طوری می نویسد که گویی علم اکوسیستم لزوماً یا حداقل با احتمال قابل توجهی منجر به فاشیسم اکولوژیک می شود. در واقع به طور گسترده درک می شود که رویکردهای علمی مختلف انواع مختلفی از داده ها را در مورد موجودات فیزیکی یکسان ارائه می دهند و به خصوص در اکولوژی، این ادعا که یک رویکرد تصویر کامل را ارائه می دهد، عجیب است. من احساس نمی‌کردم که مارشال هرگز تمایلی برای تبدیل روش‌شناسی علمی به جهان‌بینی معتبر برای مردم ایجاد نکرده است. او چند نمونه از این را ارائه کرد، با تمرکز بر جیمز لاولاک، یکی از مبتکران نظریه گایا. اما لاولاک به طور گسترده ای، اوه، “افراطی” در نظر گرفته می شود و از نظر فلسفی، جامعه شناختی یا به عنوان یک دانشمند در عمل نماینده علم اکوسیستم نیست. در مورد این نکته کلیدی، مارشال از یک گرایش پست مدرنیستی رایج در استنباط ادعای معتبرتر از دانشمندان نسبت به ادعای دانشمندان پیروی می کند.

علاوه بر این، شکاف جدی دیگر کتاب در اینجا وارد می‌شود: نویسنده هیچ فعالیت انسانی در دنیای واقعی مبتنی بر علم سازمان ملل یا اکوسیستم را نشان نمی‌دهد که به محیط زیست آسیب رسانده باشد. (او چندین احتمال فرضی را به تصویر می‌کشد.) در واقع برخی از مهم‌ترین پیروزی‌های اولیه سیاست‌های زیست‌محیطی وابسته به این روش‌شناسی علمی است و سیاست‌های زیست‌محیطی را به‌عنوان ارزش تلاش ما را بر اساس ظرفیت موفقیت‌آمیزشان تثبیت می‌کند. علاوه بر این، مشکل کنونی تغییر اقلیم – که به نظر من اکثر محیط‌بانان آن را مهم می‌دانند – تنها از طریق نظریه سیستم‌هایی که مارشال از آن می‌ترسد قابل درک است.


It is unclear how to count out the right number of stars when a book is, to oversimplify, stimulating but wrong. This is especially the case since this book will strike different readers quite differently.

Sort of ironically, these considerations I find important are (sort of) the motivation to Marshall’s book. Marshall argues strenuously against trying to summarize biota into a quantitative measure, and he argues strenuously in favor of consideration for the wide variety of points of view in the world. But, while I think these are central guiding considerations when describing a book, I don’t think they should guide a description of nature. Marshall is a committed postmodernist and reads everything (all things) as a “text.” In the introduction he specifies that he has “sympathies” for and is “more allied to” the constructionist notion of nature than to realism. In other words, he tends to see nature as something the seer makes, rather than as something the seer discovers objectively. The author’s keen postmodern approach is the strongest feature of the book, though it doesn’t really shine until ~150 pages into the book, when Marshall commences the final of the book’s three sections.

In Section A, the author briefly sketches the book’s overarching concept: the unity of nature. (I’ll type this as “UN.”) This is the idea that all living things are connected. Readers may be familiar with this idea being called the circle of life, the food web, or Gaia.

Section B is meaty and interesting. In four chapters Marshall argues that UN is allied with four (apparently) undesirable other ideas: fascism, technocentrism, social stability (of a conservative flavor), and liberal capitalism. It may strike the reader that these four ideas are not notoriously compatible, but this is not addressed in the book. I cannot take the time to address all four of these topics individually, so I will generalize on the second, third, and fourth topics: the analyses are interesting and, I think, reveal genuine philosophical similarities between concepts that are not typically considered to be similar. Marshall treats technology, social stability, and liberal capitalism as undesirable, without ever positing those preferences explicitly, and this choice imparts a faint polemic tone to the work. It is as if readers should already agree with his politics and he’s showing us that we should be upset by UN because it is similar to the things we already dislike. The conceptual similarities I found interesting; the tone unjustified. As it turns out, one of the strange things about the book is that the author never defines or considers what actually constitutes good environmental actions/policy, although it seems to be preservation of each and every living thing.

The first claim of section B is that UN leads to ecological “fascism”; this follows from the fact that ecosystem science, biogeochemistry, and Gaia theory treat biota as pools and fluxes of matter and energy, rather than as groups of individual organisms — thus they are blind to individuals and are capable of sacrificing individuals to safeguard what they can see, large-scale ecosystem function. This point has, in part, logical validity to it, but the author makes a serious error in that between the scientific approaches mentioned and “ecological fascism” he only shows compatibility whereas he believes there is an imperative. He writes as if ecosystem science necessarily, or at least with considerable likelihood, leads to ecological fascism. In fact it is widely understood that different scientific approaches provide different types of data about the same physical entities and that, especially in ecology, it is outlandish to claim that one approach gives the complete picture. I did not feel that Marshall ever established a tendency for people to transform a scientific methodology into an authoritative worldview. He did provide a few instances of this, focusing on James Lovelock, co-originator of the Gaia theory. But Lovelock is widely considered, uh, ‘extreme’ and is not representative of ecosystem science philosophically, sociologically, or as a scientist in practice. On this key point, Marshall follows a common postmodernist tendency in inferring a greater claim to authoritativeness from scientists than the scientists intend to claim.

Moreover, the book’s other serious gap enters here: the author shows no real-world human activities based on UN or ecosystem science that have harmed the environment. (He does portray several hypothetical possibilities.) In point of fact some of the most important early victories of environmentalism policy hinged on these scientific methodologies and established environmental policies as worth our effort on the basis of their capacity for success. Moreover, the present problem of climate change — which I think most environmentalists consider important — can only be understood through the systems theory that Marshall fears.

Section C starts with the longest and best chapter in the book, and here Marshall’s postmodernist rigor shines. In fact this chapter does a good job of characterizing postmodernism as a whole, which is a rare feat since postmodernists are usually rather cagey about describing their discipline/philosophy. Indeed Marshall stresses that postmodernism is not amenable to describing anything as a whole — postmodernism recognizes only fragmentation. By the end of Section C, a reader will have a very good idea what postmodernism can and cannot do. In this respect the book is valuable, because its lengthy comparison between postmodern approaches and certain scientific fields reveal a lot about what mutual ground postmodernism and science might or might not be able to share. Most people interested in this topic will probably have plenty of their own thoughts and I won’t attempt to settle the matter now (as if I could). I will say that Marshall’s final chapter is an attempt to suggest a true “postmodern science,” which he calls postmodern associationism. Marshall says:

“[U]nder postmodern associationism stories are able to be constructed for each and every biological individual that exists in the ecological world. In this way, through atomising the ecological world, the needs, lives, tragedies, interests, values and historical heritage of each non-human may be told in all their variety. Stories which, under unitarianism, are drowned out by the constant re-telling of the one metanarrative that is unity.” [sic]

As a suggestion for a scientific field this is at least a vast challenge, since it requires a huge and detailed scheme of data collection. There are more “biological individual”s that will live and die on Earth today than there are humans who have ever lived … so telling all the stories doesn’t seem feasible. Certainly we could tell some fraction of the stories, and this is already done under the name of natural history. Furthermore, Marshall’s association is possibly incoherent. This is partially due to the issue of constructionism vs objectivity, which Marshall doesn’t address except to say which he prefers. Science and scientists as a rule however operate under the objective idea of reality. That aside, science is also pretty keen on the idea of natural law, and is thus at odds with the author’s dislike for “metanarrative.” Marshall’s associationism seems to me like in practice it would be natural history of a peculiar type, somewhat like collecting butterflies but without killing them.

A final point to mention: cornerstone environmental policy in the U.S. is the Endangered Species Act. The ESA was passed in 1973 and takes an approach quite in line with Marshall’s ideas. That is, instead of maintaining the integrity of ecosystems as physio-chemical systems, it protects each species from extinction. Marshall is not from the U.S. though, and I don’t know how other jurisdictions handle conservation.

.

In summary, the book was worthwhile for its thorough and rigorous consideration of subject matter, even if it didn’t convince me on some major points. I would recommend this book to readers interested in philosophy of nature, postmodernism (especially as it relates to science and environmentalism), and philosophy and sociology of ecology.

دانلود کتاب «وحدت طبیعت: کلیت و فروپاشی در اکولوژی و علم»

مبلغی که بابت خرید کتاب می‌پردازیم به مراتب پایین‌تر از هزینه‌هایی است که در آینده بابت نخواندن آن خواهیم پرداخت.

برای دریافت کد تخفیف ۲۰ درصدی این کتاب، ابتدا صفحه اینستاگرام کازرون آنلاین (@kazerun.online ) را دنبال کنید. سپس، کلمه «بلیان» را در دایرکت ارسال کنید تا کد تخفیف به شما ارسال شود.