کتاب الکترونیکی

یونانی ها و غیر منطقی ها

The Greeks and the Irrational

دانلود کتاب The Greeks and the Irrational (به فارسی: یونانی ها و غیر منطقی ها) نوشته شده توسط «E. R. Dodds»


اطلاعات کتاب یونانی ها و غیر منطقی ها

موضوع اصلی: 1

نوع: کتاب الکترونیکی

ناشر: University of California Press

نویسنده: E. R. Dodds

زبان: English

فرمت کتاب: djvu (قابل تبدیل به سایر فرمت ها)

سال انتشار: 1962

تعداد صفحه: 337

حجم کتاب: 3 مگابایت

کد کتاب: 0520003276 , 9780520003279 , 9780585160252

توضیحات کتاب یونانی ها و غیر منطقی ها

«یونانی‌ها و غیرمنطقی‌ها» اثر E.R. Dodds بر اساس مجموعه‌ای از سخنرانی‌های نویسنده در برکلی در سال 1949 است و با اعتراف او «در اینجا به‌طور قابل‌توجهی همانطور که سروده شده‌اند بازتولید شده است». من مشتاقانه آرزو دارم که سایر دانشمندان در نیم قرن اخیر کار او را پیگیری کنند، اگرچه تا زمان نوشتن این مقاله از میزان انجام این کار بی اطلاعم.

آقای دادز از طریق سبک و قالبی که می‌توانست از کمی صیقل دادن استفاده کند، یک ایده را نابود می‌کند (یونانیان باستان عمدتاً تامین‌کنندگان فلسفی عقل بودند) و قویاً ایده دیگری را پیشنهاد می‌کند (مسیحیتی که بعداً وارد شد و به طور آزادانه از سنت عرفانی یونان وام گرفته شد). گمان می‌کنم هر دوی این دیدگاه‌ها حتی شنوندگان دانشگاهی پذیرا را در این تاریخ اولیه حیرت زده کرده است.

خاستگاه خدایان را به عنوان عاملان عدالت در نظر بگیرید – ایده ای که در یهودیت به شدت مورد پسند قرار گرفت (در یک محیط توحیدی، و بعدها توسط مسیحیان گسترش یافت). دادز به وضوح یونانیان را با خدایان حسود خود بسیار جلوتر نشان می دهد، اما می افزاید: «مذهب و اخلاق در ابتدا در یونان یا جاهای دیگر به یکدیگر وابسته نبودند». یا این ایده را امتحان کنید که “در عصر باستانی، آسیاب های خدا به آرامی زمین می خورند … برای حفظ این باور که اصلاً حرکت می کنند، *لازم بود از محدودیت زمانی طبیعی که مرگ تعیین می کند خلاص شود. “. (با حروف کج از من است.) بنابراین قبل از اینکه از فصل دوم خارج شویم، استاد خوب (در سال 1949!) ما را با این ایده آشنا کرد که یونانی ها در نسبت دادن عدالت به خدایان خود (ترس بعداً اضافه خواهد شد) و گسترش دئیستی، سوابق مذهبی ایجاد کردند. تسلط بر زندگی پس از مرگ

فراتر از کشف گنجینه ای از پیشینیان مذهبی، آقای دادز با جسارت یک فصل کامل (“برکات جنون”) را به تاریخ غنی ارتباط نزدیک (برای برخی) بین باورهای ماوراء طبیعی و … اختصاص می دهد. به عنوان یک مرجع، کار اصلی جولیان جینز “منشاء آگاهی در فروپاشی ذهن دو مجلسی” (1976) نیز انبوهی از داده های شگفت انگیز را در این زمینه ارائه می دهد. در واقع، هم دادز و هم جینز این تز غیر شهودی و در عین حال به طرز عجیبی جذاب را مطرح می کنند که افراد اسکیزوفرنی (که آشکارا «صدای دوم» را می شنوند) ممکن است در بسیاری از جوامع باستانی به مقام کشیش دست یافته باشند.

این ایده‌ها و بسیاری دیگر (مثلاً به کار بردن رویاها، غیراصالتی بودن پاداش‌ها و مجازات‌های پس از مرگ، و معرفی سمی دوگانگی ذهن [“روح”]/بدن) باعث شد که نه تنها با عصبانیت زیر آن خط بکشم، بلکه پاورقی هم داشته باشم. (که دادز نیز تقریباً در حد دلخوری ارائه می دهد) و سؤال کردن. به عنوان سکوی پرشی برای کاوش در دیگر منابع دینی باستانی، “یونانیان و غیرمنطقی ها” رقبای کمی دارد حتی در زمان حال – شاید جوزف کمبل به استثنای.

دامنه و بینش دادز نیز ناخواسته به دو شکست جزئی کتاب کمک می کند: عدم توسعه کامل بسیاری از ایده های او و سازماندهی فصل غیر خطی و ضد اقلیم. پروفسور در پیشگفتار خود به این کاستی ها اعتراف می کند و هر دو را به منبع اصلی سخنرانی نسبت می دهد.

اما اینها چیزهای کوچکی هستند. این کتاب به‌عنوان رگه‌ای شگفت‌انگیز از ایده‌های مذهبی باستانی – برگرفته از تاریخ یک فرهنگ کلیشه‌ای «عقلانی» – درجه یک است. این که نویسنده به تعداد بی‌شماری از ایده‌ها اشاره می‌کند که همچنان توسط ادیان مدرن ادعا می‌شوند «اصالت» هستند، یک امتیاز غیرمنتظره و جذاب بود.


E.R. Dodds’ “The Greeks and the Irrational” is based a series of lectures the author gave at Berkeley in 1949 and by his admission “reproduced here substantially as they were composed.” I have a fervent wish other scholars in the last half-century have followed up on his work, although as of this writing I’m unaware of the extent to which they’ve done so.

Through a style and format that could use a little polish, Mr. Dodds annihilates one idea (the ancient Greeks were primarily philosophical purveyors of reason) and strongly suggests another (later-arriving Christianity borrowed liberally from the Greek mystical tradition). Both of these views, I suspect, stunned even receptive academic listeners at this early date.

Consider the origins of gods as agents of justice–an idea strongly favored in Judaism (in a monotheistic setting, and later extended by Christians). Dodds clearly shows the Greeks far ahead with their jealous deities, but adds “religion and morals were not initially interdependent, in Greece or elsewhere.” Or try on the notion that “in the Archaic Age the mills of God ground so slowly … in order to sustain the belief that they moved at all, *it was necessary to get rid of the natural time-limit set by death*”. (Italics mine.) So before we get out of the second chapter the good professor (in 1949!) has introduced us to the idea that the Greeks set religious precedents in attributing justice to their gods (fear would be added later) and extending deistic dominion to the afterlife.

Beyond unearthing a treasure-trove of religious antecedents, Mr. Dodds daringly devotes an entire chapter (“The Blessings of Madness”) to the rich history of the uncomfortably close association (for some) between supernatural beliefs and … mental illness. As a reference Julian Jaynes’ seminal work “The Origin of Consciousness in the Breakdown of the Bicameral Mind” (1976) also provides a wealth of fascinating data in this area. Indeed, both Dodds and Jaynes raise the non-intuitive yet strangely attractive thesis that schizophrenics (who obviously hear “second voices”) might have attained priestly status in many ancient societies.

These ideas and many others (e.g., the application of dreams, the non-originality of afterlife rewards and punishment, and the toxic introduction of a mind [“soul”]/body dichotomy), had me not only furiously underlining, but also footnoting (which Dodds also provides, almost to the point of annoyance) and questioning. As a springboard for digging into other ancient religion sources, “The Greeks and the Irrational” has few rivals even in the present–Joseph Campbell, perhaps, excepted.

Dodds’ scope and insights also unintentionally contribute to the book’s two minor failings: a lack of full development for many of his ideas and a non-linear and anti-climactic chapter organization. The professor glumly admits these shortcomings in his preface, attributing both to the material’s original lecture source.

But these are trifles. As a wonderfully rich vein of ancient religious ideas–culled from the history of a stereotyped “rational” culture–this book is first-rate. That the author points out a myriad of ideas that continue to be claimed as “original” by modern religions was an unexpected and fascinating bonus.

دانلود کتاب «یونانی ها و غیر منطقی ها»

مبلغی که بابت خرید کتاب می‌پردازیم به مراتب پایین‌تر از هزینه‌هایی است که در آینده بابت نخواندن آن خواهیم پرداخت.

برای دریافت کد تخفیف ۲۰ درصدی این کتاب، ابتدا صفحه اینستاگرام کازرون آنلاین (@kazerun.online ) را دنبال کنید. سپس، کلمه «بلیان» را در دایرکت ارسال کنید تا کد تخفیف به شما ارسال شود.