دانلود کتاب Invented Knowledge: False History, Fake Science and Pseudo-Religions (به فارسی: دانش ابداع شده: تاریخ غلط، علم جعلی و شبه ادیان) نوشته شده توسط «Ronald H. Fritze»
اطلاعات کتاب دانش ابداع شده: تاریخ غلط، علم جعلی و شبه ادیان
موضوع اصلی: علمی و مردمی: روزنامه نگاری
نوع: کتاب الکترونیکی
ناشر: Reaktion Books
نویسنده: Ronald H. Fritze
زبان: English
فرمت کتاب: pdf (قابل تبدیل به سایر فرمت ها)
سال انتشار: 2009
تعداد صفحه: 306
حجم کتاب: 2 مگابایت
کد کتاب: 1861894309 , 9781861894304
توضیحات کتاب دانش ابداع شده: تاریخ غلط، علم جعلی و شبه ادیان
چه کسی باید بگوید تاریخ واقعی چیست و چه چیزی دروغ، جعلی یا جعلی است؟ مورخ کارل بکر یک بار در مورد «هرکس [به عنوان] مورخ خودش» نوشت و پیشنهاد کرد که همه ما به صورت جداگانه انتخاب کنیم که در گذشته اپیزودیک به چه چیزی ارزش بدهیم و تاریخ قابل استفاده ای بسازیم تا خود را راضی کنیم. اکثراً خوب است، اما گاهی اوقات چرخش های عجیبی می گیرد. این کتاب، توسط یکی از همکاران دانشجوی سالها پیش من، به بررسی این موضوع میپردازد که برخی از ساختهای گذشته تا چه حد ممکن است عجیب باشند. این یک تحلیل برجسته از عجیب و غریب تاریخ است.
«دانش ابداع شده» بیشتر درباره تئوریهای توطئه و مفاهیم حقایق ظاهراً «سرکوب شده» در تاریخ بشر است. فریتز با بحثی طولانی درباره احتمال گم شدن قاره آتلانتیس آغاز می کند. این قطعاً یکی از پایدارترین عقایدی است که مردم در همه زمانها و مکانها دارند، علیرغم فقدان شواهد محکمی که وجود آن را تأیید میکند. فریتز به درستی آن را “مادر شبه تاریخ” می نامد. فصلها درباره اسطورههای مربوط به کشف و استقرار آمریکای باستان دنبال میشوند. مورد علاقه شخصی من به اصطلاح سرخپوستان ولزی است، گروهی که ظاهراً توسط شاهزاده مادوک در قرن دوازدهم به آمریکا هدایت شد و قبیله خود را تشکیل داد. اکسپدیشن های زیادی به دنبال یافتن این گروه بودند و لوئیس و کلارک و دیگران معتقد بودند که قبیله ماندان در غرب میانه بالا از نوادگان این پیشگامان هستند. البته، جمعیت های مختلف به روش های مختلف به آمریکا رسیده اند و حدس و گمان های زیادی وجود دارد و تنها شواهد محکمی وجود دارد. بر این اساس، زمانی که شواهد حداقل و متضاد باشند، به راحتی میتوان شبه تاریخ را پدید آورد.
ران فریتز همچنین تلاش قابل توجهی، دو فصل کامل، به بحث در مورد ساختن جهانبینی نژادپرستانه میکند. توضیح او در مورد افزایش دیدگاه های نژادپرستانه در میان جدایی طلبان سفید و سیاه پوست روشنگر و ترسناک است. این فصل ها قلب کتاب را تشکیل می دهند و تحلیلی جذاب از خرده فرهنگ های رادیکال در جامعه مدرن آمریکا ارائه می دهند. بخشهای دیگری از کتاب به بررسی فاجعهگرایی امانوئل ولیکوفسکی، نظریههای فضانوردان باستانی اریش فون دانیکان، ناپدید شدن تمدنهای عصر یخبندان باستانی، و بحث «آتنا سیاه» که توسط مارتین برنال در سال 1987 راهاندازی شد، میپردازد. عنوان، “پروفسورها وحشی شده اند.”
نکته برداشت از «دانش ابداع شده» این است که در حالی که تحلیل های تاریخی معتبری در مورد همه این موضوعات وجود دارد و نظریه های قابل احترامی ارائه شده است، هنوز هم هستند کسانی که شبه تاریخ را بر اساس منابع ضعیف، فرضیات ظالمانه، نظریه های غیرواقعی و در برخی موارد ترجیح می دهند. موارد اتصالات جنون آمیز مروجین این توضیحات وحشیانه کم نیست، که برخی از آنها آشکارا بی بند و بار و برخی شارلاتان هستند. در هر موردی فریتز موارد ظالمانه را بی اعتبار می کند و توضیحات قانونی ارائه می دهد.
اما آیا واقعاً شواهد و استدلال تفاوتی در باورهای فرد در مورد گذشته ایجاد می کند؟ برای بسیاری از مردم این کار را می کند. برای معتقدان به توطئه و بسیاری از ایده های عجیب و غریب که در اینجا بحث شده است، احتمالاً اینطور نیست. این منجر به این سوال می شود که چه کسی صلاحیت تصمیم گیری درباره آنچه تاریخ می گوید را دارد؟ یک جوک قدیمی بیسبال در اینجا مناسب است. سه داور در حال بحث بودند که چگونه توپ ها و ضربات پشت صفحه را صدا می کنند. اولی گفت: «من آنها را همانطور که هستند صدا میکنم» یک موضع ماقبل مدرن و مطلقه. دومی گفت: «من آنها را آنطور که می بینم صدا می کنم»، موضعی که منعکس کننده عقلانیت و مدرنیته است. سومی در تناسب اضطراب اگزیستانسیال پست مدرن گفت: «تا زمانی که من با آنها تماس نگیرم چیزی نیستند». به نظر میرسد این دیدگاه آخر، عنصر حیاتی در بررسی داستانهایی است که در «دانش ابداع شده» گفته میشود. شاید واقعیت آنچه اتفاق افتاده، چندان اهمیت نداشته باشد. تنها چیزی که واقعا مهم است تصمیم گیری در مورد معنای آن است. این ممکن است یک تصمیم شدیداً شخصی باشد که بر اساس بسیاری از ویژگیها و دیدگاهها استوار است. به نظر من این موضوع جذابی برای تأمل است. از ران فریتز برای مطرح کردن این مسائل و کشف معنای آنها در آمریکای مدرن تشکر می کنم.
“Invented Knowledge” is mostly about conspiracy theories and concepts of supposedly “repressed” truths in human history. Fritze begins with a lengthy discussion of the possibility of a lost continent of Atlantis. It is certainly one of the most persistent of beliefs held by people of all times and places despite the lack of hard evidence supporting its existence. Fritze appropriately calls it the “mother of pseudohistory.” Chapters follow on myths surrounding the discovery and settlement of ancient America. My personal favorite is the so-called Welsh Indians, a group supposedly led to America by Prince Madoc in the twelfth century which formed its own tribe. Many expeditions sought to find this group, and Lewis and Clark and others believed that Mandan tribe in the upper Midwest were the descendents of these pioneers. Of course, different populations reached America in different ways and there is much speculation and only modest hard evidence. Accordingly, it is easy for pseudohistory to emerge when evidence is minimal and conflicting.
Ron Fritze also expends considerable effort, two full chapters, discussing the construction of racist cosmogonies. His explanation of the rise of racist perspectives among both white and black separatists is illuminating and frightening. Those chapters make up the heart of the book and offer a fascinating analysis of radical subcultures in modern American society. Additional sections of the book explore the catastrophism of Immanuel Velikovsky, the ancient astronauts theories of Erich von Dänikan, the vanished of ancient ice age civilizations, and the “Black Athena” debate launched by Martin Bernal in 1987. That last chapter has the scintillating main title, “Professors Gone Wild.”
The takeaway from “Invented Knowledge” is that while there is credible historical analysis on all of these subjects and respectable theories have been offered, that there is still are those who prefer pseudohistory predicated on poor sources, outrageous assumptions, unrealistic theories, and in some cases insane connections. There is not lack for promoters of these wild explanations, some of whom are clearly unhinged and some of whom are charlatans. In every case Fritze debunks the outrageous and offers legitimate explanations.
But does evidence and argumentation really make a difference to what one believes about the past? For many people it does. For believers in conspiracy and many of the weird ideas discussed here it probably doesn’t. This leads to the question, who has the authority to decide what the history says? An old baseball joke is apropos here. Three umpires were discussing how they call balls and strikes behind the plate. The first said, “I call them as they are,” a pre-modern, absolutist position. The second said, “I call them as I see them,” a position reflecting rationality and modernity. The third opined in a fit of post-modern existential angst, “They ain’t nothin’ til I call them.” It seems that this last perspective is the critical element in considering the stories told in “Invented Knowledge.” Perhaps the reality of what happened does not matter all that much; the only thing that is truly important is the decision about its meaning. That may well be an intensely personal decision predicated on many idiosyncrasies and perspectives. I find that a fascinating issue to ponder. My thanks to Ron Fritze for raising these issues and exploring their meaning in modern America.
دانلود کتاب «دانش ابداع شده: تاریخ غلط، علم جعلی و شبه ادیان»

برای دریافت کد تخفیف ۲۰ درصدی این کتاب، ابتدا صفحه اینستاگرام کازرون آنلاین (@kazerun.online ) را دنبال کنید. سپس، کلمه «بلیان» را در دایرکت ارسال کنید تا کد تخفیف به شما ارسال شود.