کتاب الکترونیکی

هارد باپ: موسیقی جاز و سیاه 1955-1965

Hard Bop: Jazz and Black Music 1955-1965

دانلود کتاب Hard Bop: Jazz and Black Music 1955-1965 (به فارسی: هارد باپ: موسیقی جاز و سیاه 1955-1965) نوشته شده توسط «the late David H. Rosenthal»


اطلاعات کتاب هارد باپ: موسیقی جاز و سیاه 1955-1965

موضوع اصلی: موسیقی: گیتار

نوع: کتاب الکترونیکی

ناشر: Oxford University Press, USA

نویسنده: the late David H. Rosenthal

زبان: English

فرمت کتاب: pdf (قابل تبدیل به سایر فرمت ها)

سال انتشار: 1993

تعداد صفحه: 223

حجم کتاب: 11 مگابایت

کد کتاب: 0195085566 , 9780195085563

توضیحات کتاب هارد باپ: موسیقی جاز و سیاه 1955-1965

علیرغم جریان گدازه ای از پیشنهادات متوسط، تعدادی کتاب خوب در مورد جاز در طول سال ها نوشته شده است. مقالات نات هنتوف، گری گیدینز و استنلی کراچ همراه با تاریخ و رساله های زیبایی شناسی مختلف (رالف الیسون و آلبرت موری) لذت و دانش ما را از این هنر پویا غنی می کند. در حالی که او ظاهراً تنها یک کتاب در این زمینه منتشر کرده است، نوشته دیوید اچ. روزنتال در “Hard Bop: Jazz and Black Music 1955-1965” تعدادی ویژگی منحصر به فرد را به نمایش می گذارد که نشان می دهد او به همان شرکت نادری تعلق دارد.

اشتیاق آرام و بی فریب روزنتال، ترکیبی از هوشمندی خیابانی و حساسیت شاعرانه، به او اجازه می‌دهد تا مشاهدات هوشمندانه‌ای را بدون فروپاشی صرفاً در افکار عمومی انجام دهد. جنبه های خرده فرهنگ جاز (و لزوماً زندگی سیاهپوستان آمریکایی در درون آن) بدون توسل به نظریه های سیاسی یا جامعه شناختی تقلیل گرایانه مورد بحث قرار می گیرد. شاید بتوان این را به دوری روزنتال از درگیری روزمره در «صنعت جاز» نسبت داد. کنسرت اصلی بومی شیکاگو به عنوان یک مرد ادبی (مترجم ادبیات پرتغالی و کاتالان) است. این در “Hard Bop” از مقدمه استادانه (تعریف مضمون آن از طریق زندگی و مرگ هارد باپر اصلی لی مورگان) گرفته تا فصل های پایانی که در مورد پایان دوره و تغییرات ایجاد شده در موسیقی جاز از زمان آن به وجود آمده است. گذراندن

با توجه به فرم هارد باپ، ترکیبی از پیچیدگی بی باپ با تأثیرات دیگر (عمدتا، اما به هیچ وجه، جنبه های زمینی بیان بلوز)، مناسب است که فصل اول روزنتال تغییرات موسیقایی انقلابی را که از جلسات جم در اواخر شب در مینتون آغاز شده است، شرح دهد. خانه بازی، نیویورک. چهره‌های برجسته‌ای که از دوره متعاقب (1942-1947) جوشش خلاق پدید آمدند (چارلی پارکر، دیزی گیلسپی، تلونیوس مونک) بدون شک پدران نوازندگان جوان‌تری هستند که با هارد باپ مرتبط شدند. روزنتال به طرز شگفت‌انگیزی از «شدت جوشش و اندیشیدن، جنبه وسواس‌آمیز» نوازندگی باد پاول و ترکیب‌بندی‌های (اغلب تاریک) به عنوان عناصر سبکی که هارد باپ از آن‌ها تکامل می‌یابد، یاد می‌کند. وی در ادامه با پیوند دادن موسیقی به سبک زندگی اشاره می کند که:

“برای بیباپرهای جوان، موسیقی جدید پرچمی از شورش بود، مملو از هیجان کشف، تبدیل جاز به درون و برافروختن زبان موسیقی در خطر رمزگذاری بیش از حد. در شدیدترین حالت، دنیای بی باپ به معنای رد احترام به نفع یک جست و جوی غیرمعمول برای احساسات قوی، برای زیبایی شناختی و معنوی بود.

فصل 2 ظهور هارد باپ مناسب را شرح می دهد. با آغاز یک دهه جدید، بی باپ کاهش یافت و چیزی که به عنوان “جاز باحال” شناخته شد، در حال پیشرفت بود:

“بسیاری از بهترین تمرین‌کنندگان [بی‌باپ] مرده‌اند، دیگران، مانند چارلی پارکر، رو به افول بودند. R&B ممکن است منبع ایده‌های جدیدی باشد، اما برای جلب رضایت نوازندگان جاز به‌عنوان یک زمینه معمولی محدود بود. در ابتدا به آرامی و با تردید و سپس با قاطعیت‌تر، طرح‌های کلی سبک جدید، از نظر احساسی‌تر و رسماً انعطاف‌پذیرتر در موسیقی مایلز دیویس، کلیفورد براون، سانی رولینز، هوراس سیلور، آرت بلیکی و دیگران ظاهر شد.

بحث‌های مفصل درباره این و بسیاری از نوازندگان دیگر (همراه با تجزیه و تحلیل ضبط‌های خاص) در سراسر کتاب اتفاق می‌افتد: مشارکت جکی مک‌لین در صحنه منهتن از هنرمندان و بوهمی‌ها، خاطرات تامی فلانگان از بازیکنانی که در زادگاهش دیترویت فعال بودند (لیست به شرح زیر است. حیرت انگیز)، بخشی در مورد ترکیب ارگ/تنور که توسط جیمی اسمیت رایج شد، بحث در مورد مبتکران (مونک، مایلز، مینگوس، کولترین) آنچه روزنتال آن را “هترودوکسی باپ سخت” می نامد، و بخش ویژه ای روشنگر (” قدرت بدی») در بخش مهمی از زیبایی شناسی جاز است که به همان اندازه در سایر اشکال بیان موسیقی آفریقایی-آمریکایی کاربرد دارد.

یکی از نمونه های توسعه یافته نهایی، که منشاء (از طریق منتقد استنلی دنس) اصطلاح “جریان اصلی” را در زمینه موسیقی جاز توضیح می دهد. در حالی که رقص این اصطلاح را با اشاره به جاز دوران سوئینگ (الینگتون، هاینز، هاوکینز) که بین مدارس سنتی (نیواورلئان دو بیتی) و مدرن (بی باپ/باحال) ایجاد شده بود، به کار می برد، روزنتال به همین ترتیب اشاره می کند:

هارد باپ بین دو سبک [بی‌باپ و فری جاز] قرار داشت که در چند جمله ساده‌تر تعریف می‌شد. همانطور که بی‌باپ در اواسط دهه پنجاه به چیزی گسترده‌تر و انعطاف‌پذیرتر تبدیل شد، و به عنوان سبکی که به سادگی به عنوان «مدرن» شناخته می‌شود. جاز – به این معنی که فاقد ویژگی‌های قابل شناسایی بی‌باپ بود، اما پیشرفت‌های آن را جذب کرده بود – شکل گرفت، مردم شروع به صحبت در مورد «مدرنیسم جریان اصلی» کردند. جاز همیشه یک موسیقی بی‌ثبات بوده است که به سرعت و اغلب تغییر می‌کرد، و دوره هارد باپ (مانند دوران شکوفایی) از سوئینگ) بیانگر لحظه ای از تعادل و صیقل دادن در کار بسیاری از نوازندگان است، با تاکید بیشتر بر تکمیل یک سبک موجود تا اینکه خودآگاهانه جدید را بشکنید.


Despite a lava flow of mediocre offerings, there have been a number of good books written on jazz over the years; the essays of Nat Hentoff, Gary Giddins and Stanley Crouch along with various histories and aesthetic treatises (Ralph Ellison and Albert Murray) enrich both our enjoyment and knowledge of this dynamic art form. While he has apparently published only one book on the topic, David H. Rosenthal’s writing in “Hard Bop: Jazz and Black Music 1955-1965” exhibits a number of unique characteristics which demonstrate that he belongs in the same rarified company.

Rosenthal’s calm and guileless enthusiasm, a combination of streetwise smarts and poetic sensitivity, allows him to venture intelligent observations without lapsing into mere opinion mongering. Aspects of the jazz subculture (and necessarily, the life of the black Americans within it) are discussed without recourse to reductionist political or sociological theories. Perhaps this can be attributed to Rosenthal’s distance from day-to-day involvement in the “jazz industry”; the Chicago native’s main gig is as a literary man (translator of Portuguese and Catalan literature). This comes through in “Hard Bop”, from the masterful introduction (an exposition of its theme via the life and death of quintessential hard bopper Lee Morgan) to the closing chapters ruminating on the end of the era and the changes wrought in jazz since its passing.

Given hard bop’s form, a synthesis of bebop’s complexity with other influences (primarily, but by no means only, the earthier aspects of blues expression), it’s fitting that Rosenthal’s first chapter details the revolutionary musical changes initiated through late-night jam sessions at Minton’s Playhouse, NYC. The leading figures who emerged from the ensuing period (1942-47) of creative ferment (Charlie Parker, Dizzy Gillespie, Thelonious Monk) are doubtless the forefathers of the younger musicians who became associated with hard bop. Sagaciously, Rosenthal cites the “seething intensity and brooding, obsessive side” of Bud Powell’s playing and (often dark) compositions as stylistic elements from which hard bop would evolve. Further on, linking the music to the lifestyle, he points out that:

“To young beboppers, the new music was a banner of rebellion, filled with the excitement of discovery, turning jazz inside out and electrifying a musical language in danger of excessive codification. To `hipsters’ it was an alternative lifestyle, pursued with varying degrees of fanaticism. At its most extreme, the world of bebop meant rejecting respectability in favor of a bohemian quest for strong sensations, for the aesthetic and spiritual.”

Chapter 2 chronicles the rise of hard bop proper. As a new decade ushered in, bebop had declined and what came to be known as “cool jazz” was in ascendancy:

“Many of [bebop’s] best practitioners were dead, others, like Charlie Parker, were in decline. R&B might be a source of new ideas, but it was too limited to satisfy jazz musicians as a regular context. Slowly- hesitantly at first and then more decisively- the outlines of a new, more emotionally expressive and more formally flexible style began to emerge in the music of Miles Davis, Clifford Brown, Sonny Rollins, Horace Silver, Art Blakey and others.”

Detailed discussions of these and many other musicians (along with analysis of specific recordings) occur throughout the book: Jackie McLean’s involvement in the Manhattan scene of artists and bohemians, Tommy Flanagan’s recollection of the players that were active in his native Detroit (the list is mind-boggling), a section on the organ/tenor combo popularized by Jimmy Smith, a discussion of the innovators (Monk, Miles, Mingus, Coltrane) of what Rosenthal calls the “hard bop heterodoxy”, and a particularly illuminating section (“The Power of Badness”) on an important part of the jazz aesthetic that applies just as aptly to other forms of African-American musical expression.

One final extended example, which explains the origin (via critic Stanley Dance) of the term “mainstream” in the context of jazz music. While Dance used the term with reference to the Swing-era jazz (Ellington, Hines, Hawkins) created between traditional (New Orleans two-beat) and modern (bebop/cool) schools, Rosenthal points out that similarly:

“Hard bop was wedged in between two styles [bebop and free jazz] that were easier to define in a few sentences. As bebop turned into something broader and more flexible in the mid-fifties, and as a style known simply known as `modern jazz’- meaning it lacked bebop’s readily identifiable characteristics but had absorbed its advances- took shape, people began talking about `mainstream modernism’. Jazz has always been a volatile music, changing quickly and often, and the hard bop period (like the heyday of Swing) represents a moment of balance and polish in the work of many musicians, with more emphasis on perfecting an existing style than on self-consciously breaking new ground. Yet neither period was one of stagnation. For one thing, the elegant equilibriums thus achieved cannot be sustained for long. Such styles generate their own pressures for radical change. In addition, the leaders of both Dance’s `mainstream’ and the modern-jazz one were eclectic in their approaches and therefore open to change- but by accretion rather than rupture. Duke Ellington, for example, went on evolving, absorbing new elements, and elaborating old ones, until the end of his life … in this he was paralleled by the openness of musicians like Rollins and Coltrane to the beginnings of free jazz, as well as to developments within hard bop like the advent of modally based improvisation. Thus, the hard bop period, like the ‘mainstream’ one, was a time of both consolidation and expansion. Yet the exact nature of the shifts in perspective that brought jazz into a more diverse and expressive realm in the 1950’s has eluded many jazz writers, who have been satisfied with clichés about soul, funk and `returning to roots’. Though the decade was a time of renewed interest among jazz musicians in blues and gospel, these were only two tinctures among many in a broadened musical palette that ranged from classical impressionism to the dirtiest gutbucket effects.”

David H. Rosenthal’s book is truly outstanding and well worth the jazz fans attention.

دانلود کتاب «هارد باپ: موسیقی جاز و سیاه 1955-1965»

مبلغی که بابت خرید کتاب می‌پردازیم به مراتب پایین‌تر از هزینه‌هایی است که در آینده بابت نخواندن آن خواهیم پرداخت.

برای دریافت کد تخفیف ۲۰ درصدی این کتاب، ابتدا صفحه اینستاگرام کازرون آنلاین (@kazerun.online ) را دنبال کنید. سپس، کلمه «بلیان» را در دایرکت ارسال کنید تا کد تخفیف به شما ارسال شود.