سایر علوم اجتماعی

مارکس و مفهوم زمان تاریخی

Marx and the Concept of Historical Time

دانلود کتاب Marx and the Concept of Historical Time (به فارسی: مارکس و مفهوم زمان تاریخی) نوشته شده توسط «George Tomlinson»


اطلاعات کتاب مارکس و مفهوم زمان تاریخی

موضوع اصلی: جامعه، سیاست و فلسفه – علوم اجتماعی

نوع: کتاب الکترونیکی

نویسنده: George Tomlinson

زبان: english

فرمت کتاب: PDF (قابل تبدیل به سایر فرمت ها)

سال انتشار: 2015

تعداد صفحه: 216

حجم فایل: 2.65 مگابایت

نوبت چاپ: Thesis

توضیحات کتاب مارکس و مفهوم زمان تاریخی

فرض اصلی این تز این است که مفهوم زمان تاریخی یک مشکل فلسفی متمایز برای کار کارل مارکس است. مارکس در کار خود رابطه بین زمان و تاریخ را بررسی نمی‌کند و چارچوب تاریخ‌گرایانه زمان خطی و مترقی را به چارچوب اصلی تبدیل می‌کند که از طریق آن این رابطه را درک می‌کند. با این حال، مشکل بزرگ‌تر این است که، علی‌رغم این فقدان، اصالت فلسفی و کارکرد انتقادی کار مارکس با کمکی که در درک ما از این رابطه می‌کند تعریف نمی‌شود. بنابراین، این تز استدلال می کند که ساختن مفهومی از زمان تاریخی از آثار مارکس ضروری است. از نظر روش‌شناختی، این با طرح کلی خطوط کلی مفهوم ماتریالیستی تاریخ در ایدئولوژی آلمانی، و خوانش موقتی از کنش تاریخی – ایجاد ابزار زندگی انسانی – که این مفهوم بر آن استوار است، آغاز می‌شود. سپس این خوانش از نظر هستی‌شناختی، ابتدا توسط هستی و زمان مارتین هایدگر، به منظور اثبات چگونگی موقتی شدن عمل به عنوان چنین عملی، و سپس توسط نقد عقل دیالکتیکی ژان پل سارتر، به منظور درک اینکه چگونه این موقتی‌سازی را می‌توان در رابطه اندیشید. به جنبش توتالیزه شدن تاریخی، که می گویند توتالیزه شدن مداوم زمان زندگی همه انسان ها. به طور خلاصه، هایدگر و سارتر ما را قادر می‌سازند که کار و نیاز را تضمین کنیم – دو مفهومی که مفهوم ماتریالیستی تاریخ به آنها وابسته است – به عنوان دو نیروی اساسی که زمان‌بندی تاریخی به آنها بستگی دارد. با این حال، اگر، همانطور که سرمایه مارکس آشکار می کند، مقوله سرمایه داری خاص «کار انتزاعی» شرط تفکر مقوله فراتاریخی «کار به طور کلی» باشد، و اگر کار انتزاعی برای ارضای نیاز سرمایه به بسط خود وجود داشته باشد، نه نیاز انسان. زندگی کردن، پس سرمایه – نه انسان – شرط تاریخ اندیشیدن است. سرمایه و زمانه‌اش به تاریخ قابلیت فهم آن را می‌دهد، به طوری که سرمایه‌داری تنها دیدگاهی (تا امروز) است که می‌توان «تاریخ به‌عنوان»، «خود تاریخ» را از آن درک کرد. با این حال، مفهوم زمان تاریخی نمی تواند به سادگی ثبت کند که سرمایه مقوله تاریخ را ممکن می کند. همچنین باید ویژگی تغییر تاریخی رابطه زمان و تاریخ و در نتیجه امکان زمان اجتماعی و تاریخی پس از سرمایه داری را نیز در نظر بگیرد.


The guiding premise of this thesis is that the concept of historical time constitutes a distinct philosophical problem for Karl Marx’s work. Marx does not examine the relationship between time and history in his work, rendering the historicist framework of linear, progressive time the overriding framework through which he understands this relationship. However, the larger problem is that, despite this lack, the philosophical originality and critical function of Marx’s work is in no small measure defined by the contribution it makes towards our understanding of this relationship. Therefore, this thesis argues that it is necessary to construct a concept of historical time out of Marx’s work. Methodologically, this begins with an outline of the broad contours of the materialist concept of history in The German Ideology, and a temporal reading of the historical act – the creation of the means of human life – on which this concept is based. This reading is then ontologically grounded, first by Martin Heidegger’s Being and Time, in order to establish how the act as such temporalises, and then by Jean-Paul Sartre’s Critique of Dialectical Reason, in order to grasp how this temporalisation can be thought in relation to the movement of historical totalisation, which is to say the ongoing totalisation of the time of all human lives. In short, Heidegger and Sartre enable us to secure labour and need – the two concepts upon which the materialist concept of history depends – as the two basic forces upon which historical temporalisation depends. Yet if, as Marx’s Capital reveals, the specifically capitalist category of ‘abstract labour’ is the condition of thinking the transhistorical category of ‘labour in general’, and if abstract labour exists to satisfy capital’s need to self-expand, not the human’s need to live, then capital – not the human – is the condition of thinking history. Capital and its times give history its intelligibility, such that capitalism is the only standpoint (to date) from which ‘history as such’, ‘history itself’, can be conceived. However, the concept of historical time cannot simply register that capital makes the category of history possible. It must also account for the historically changing character of the relationship between time and history, and hence the possibility of social and historical time after capitalism.

دانلود کتاب «مارکس و مفهوم زمان تاریخی»

مبلغی که بابت خرید کتاب می‌پردازیم به مراتب پایین‌تر از هزینه‌هایی است که در آینده بابت نخواندن آن خواهیم پرداخت.

دیدگاهتان را بنویسید