دانلود کتاب Mathematics: A Concise History and Philosophy (به فارسی: ریاضیات: تاریخ مختصر و فلسفه) نوشته شده توسط «W.S. Anglin»
اطلاعات کتاب ریاضیات: تاریخ مختصر و فلسفه
موضوع اصلی: ریاضیات
نوع: کتاب الکترونیکی
ناشر: Springer
نویسنده: W.S. Anglin
زبان: English
فرمت کتاب: djvu (قابل تبدیل به سایر فرمت ها)
سال انتشار: 1994
تعداد صفحه: 272
حجم کتاب: 2 مگابایت
کد کتاب: 0387942807 , 9780387942803
توضیحات کتاب ریاضیات: تاریخ مختصر و فلسفه
این کتاب از هر نظر کاملاً بی ارزش است. برای من یک راز است که چرا اسپرینگر با انتشار این درایو نادرست باعث رسوایی خود شده است. شرح کامل بی کفایتی آنگلین به مروری به اندازه خود کتاب نیاز دارد، اما امیدواریم چند مثال بازدارنده کافی باشد.
اول، بسیاری از اشتباهات واقعی آشکار وجود دارد، به عنوان مثال:
“پنج سیاره (یا اینطور فکر می کرد کپلر) و پنج چند وجهی منظم وجود داشت. این نمی تواند یک تصادف باشد!” (ص 158)
از آنجایی که کار کپلر در مریخ، مشتری و زحل در یک صفحه ذکر شده است، میپرسید که آیا عطارد، زهره یا زمین است که آنگلین تصور میکند کپلر نسبت به آن بیخبر بوده است.
دیگر اظهارات را حتی نمی توان نادرست خواند، زیرا آنها چنین مزخرفات مضحکی هستند، به عنوان مثال:
همانطور که بسیاری از مردم قبل از لوباچفسکی فکر می کردند که اصل موازی اقلیدس نوعی حقیقت مقدس است، بسیاری از افراد قبل از همیلتون فکر می کردند که قانون جابجایی برای ضرب غیرقابل حل است. یک مثال آماده از عدم تعویض در ضرب ماتریس داشته باشید.” (ص 195)
این تصور که نوعی “قانون” در مورد جابجایی ضرب وجود دارد که ممکن است وجود داشته باشد یا نباشد، یک تصور اشتباه بسیار کودکانه است. اینکه آیا عملیات خاصی با ماتریس و چهارتایی را «ضرب» بنامیم یا نه، صرفاً یک امر قراردادی است. بنابراین، “قانون” ادعایی که “بسیاری از مردم” آن را “غیرقابل اجتناب” میدانستند، معنایی جز ادعای کاملاً بیاهمیت در مورد نامگذاری قراردادها ندارد. حماقت آنگلین به ویژه با توجه به توصیف غیرقابل قبول او از کتاب خود به عنوان ارائه “نفوذ عمیق به جنبه های کلیدی ریاضی و فلسفی تاریخ ریاضیات”، “به دانش آموز فرصتی برای رسیدن به دانش کامل و ثابت” نگران کننده است. (p. viii).
اجازه دهید مثال دیگری از آنچه آنگلین «نفوذ عمیق» در مسائل فلسفی میداند، بیاوریم. می خوانیم که «به فرمالیسم ایرادات مختلفی وارد است، مثلاً. که “رسم گرایی هیچ تضمینی برای سازگاری بازی های ریاضیات ارائه نمی دهد.” اکنون، احتمالاً برای اینکه «فرصتی به دانشآموز بدهد تا به دانش کامل و ثابتی دست یابد»، آنگلین اظهار میکند که روی دیگر سکه را ارائه میدهد: «فرمگرایان میتوانند پاسخ دهند [که] اگرچه برخی از بازیهای ریاضیات واقعاً هستند. ناسازگار، و از این رو بی اهمیت، دیگران نیستند» (ص 218-219). مشخص نیست که آنگلین به چه معنا این ادعا را تصور می کند که ریاضیات به عنوان یک «پاسخ» به چالشی که باید اثبات شود، سازگار است.
در نهایت، کتاب مملو از تاریخ تجدیدنظرطلبی غیرمستند است که انگیزه آن تبلیغات بیمعنای مسیحی است («خدا» ورودی فهرست با بیشترین ارجاعات است؛ در واقع بیشتر از مجموع اقلیدس، ارشمیدس، نیوتن و ریمان)، به عنوان مثال:
“بیشتر ریاضیدانان آکادمی و موزه حقایق جدید [sic] مکاشفه مسیح را رد کردند. این مایه تاسف است زیرا… اگر ریاضیدانان به مسیحیان ملحق شده بودند، قرون تاریکی با گفتگو بین عقل و عقل روشن می شد. همانطور که بود، این گفتگو به اواخر قرون وسطی موکول شد، زمانی که متفکرانی مانند توماس آکویناس (1225-1275) فلسفه هایی را پیش بردند که به همان اندازه تحت تأثیر عناصر و کتاب مقدس بودند. (ص 111)
چه ضرری برای ریاضیات که ما مجبور شدیم قرن ها منتظر هندسه دان بزرگ آکویناس باشیم!
First, there are many blatant factual errors, e.g.:
“There were five planets (or so Kepler thought) and five regular polyhedra. This could not be an accident!” (p. 158)
Since Kepler’s work on Mars, Jupiter and Saturn are mentioned on the same page, one wonders whether it is Mercury, Venus or the Earth that Anglin imagines Kepler to have been ignorant of.
Other statements cannot even be called false since they are such ludicrous nonsense, e.g.:
“Just as many people before Lobachevsky thought that Euclid’s parallel postulate was a kind of sacred truth, so many people before Hamilton thought that the law of commutativity for multiplication was ineluctable. For us it is a commonplace that this law need not hold, since we have a ready example of noncommutativity in matrix multiplication.” (p. 195)
The notion that there is some sort of “law” out there about commutativity of multiplication that may or may not hold is a very childish misconception. Whether we call certain operations with matrices and quaternions “multiplication” or not is purely a matter of convention. Thus the alleged “law” that “many people” allegedly held for “ineluctable” has no meaning whatsoever other than as a thoroughly inconsequential claim about naming conventions. Anglin’s stupidity is particularly disturbing in light of his immodest description of his own book as offering “a deep penetration into the key mathematical and philosophical aspects of the history of mathematics”, “giving the student an opportunity to come to a full and consistent knowledge” (p. viii).
Let us give another example of what Anglin considers to be “a deep penetration” into philosophical issues. We read that “there are various objections to formalism,” e.g. that “formalism offers no guarantee that the games of mathematics are consistent.” Now, presumably in order to “give the student an opportunity to come to a full and consistent knowledge,” Anglin professes to offer the other side of the coin: “the formalist can reply [that] although some of the games of mathematics are indeed inconsistent, and hence trivial, others are not” (pp. 218-219). It is not clear in what sense Anglin fancies the assertion that mathematics is consistent to be a “reply” the the challenge to prove as much.
Finally, the book is full of unsubstantiated revisionist history motivated by unabashed Christian propaganda (“God” is the entry in the index with the most references by far; more, in fact, than Euclid, Archimedes, Newton and Riemann combined), e.g.:
“Most of the mathematicians at the Academy and the Museum rejected the new truths [sic] of Christ’s revelation. This is unfortunate because … if the mathematicians had joined the Christians, the Dark Ages would have been brightened by a dialogue between reason and faith. As it was, this dialogue was postponed to the later Middle Ages, when thinkers like Thomas Aquinas (1225-1275) advanced philosophies that were influenced as much by the Elements as by the Bible.” (p. 111)
What a loss for mathematics that we had to wait so many centuries for the great geometer Aquinas!
دانلود کتاب «ریاضیات: تاریخ مختصر و فلسفه»
برای دریافت کد تخفیف ۲۰ درصدی این کتاب، ابتدا صفحه اینستاگرام کازرون آنلاین (@kazerun.online ) را دنبال کنید. سپس، کلمه «بلیان» را در دایرکت ارسال کنید تا کد تخفیف به شما ارسال شود.