نرم افزار: سیستم ها: محاسبات علمی

مفاهیم اولیه احتمال و آمار (کلاسیک در ریاضیات کاربردی)

Basic Concepts of Probability and Statistics (Classics in Applied Mathematics)

دانلود کتاب Basic Concepts of Probability and Statistics (Classics in Applied Mathematics) (به فارسی: مفاهیم اولیه احتمال و آمار (کلاسیک در ریاضیات کاربردی)) نوشته شده توسط «J. L. Hodges – E. L. Lehmann»


اطلاعات کتاب مفاهیم اولیه احتمال و آمار (کلاسیک در ریاضیات کاربردی)

موضوع اصلی: ریاضیات

نوع: کتاب الکترونیکی

ناشر: Society for Industrial Mathematics

نویسنده: J. L. Hodges – E. L. Lehmann

زبان: English

فرمت کتاب: djvu (قابل تبدیل به سایر فرمت ها)

سال انتشار: 2005

تعداد صفحه: 462

حجم کتاب: 9 مگابایت

کد کتاب: 9780898715750 , 089871575X

نوبت چاپ: 2

توضیحات کتاب مفاهیم اولیه احتمال و آمار (کلاسیک در ریاضیات کاربردی)

اغلب اشاره می شود که نظریه مدرن آمار به نظریه احتمال نیاز دارد که به نوبه خود بر نظریه اندازه گیری استوار است. در نتیجه، همه کتاب‌های درسی آمار «مبتنی بر حساب» که برای من شناخته شده‌اند – مانند Bartoszynski/Niewiadomska-Bugaj 1996، Berger/Casella 2002، Hogg/Craig 1995، Rohatgi 1976، Roussas 1973، به عنوان مثال، همیشه. نکات ضروری مختلف، زیرا توضیح دقیق آنها معمولاً مستلزم تئوری اندازه گیری است و هیچ کس هنوز موفق نشده است که برهان های «ابتدایی» جایگزین برای آنها بر اساس حساب دیفرانسیل و انتگرال ابداع کند. بنابراین، من همیشه توضیح جدی آمار را در حالی که حتی به حساب دیفرانسیل نمی پردازم، کاری ناسپاس می دانم. با این وجود، خواندن کتاب قابل توجه هاجز/لمان چشمان من را به این موضوع باز کرد که تا چه حد تفکر آماری معنادار با استفاده از جبر دبیرستانی امکان پذیر است! به شرمندگی من اضافه شده است که چاپ اول کتاب آنها در سال 1964 منتشر شد و در پنج سال گذشته دروس مختلف آمار مقدماتی را بدون استفاده از دانش Hodges/Lehmann تدریس کرده ام. مطمئناً، تعداد زیادی کتاب درسی آمار در بازار وجود دارد (هم به زبان انگلیسی و هم به زبان چینی، در صورتی که بتوانید به زبان مادری من هم بخوانید) بدون استفاده از حساب دیفرانسیل و انتگرال. اما، تا آنجا که من خوانده‌ام، همه آنها به جز Hodges/Lehmann اساساً «کتاب‌های آشپزی» هستند که برای آموزش روبات‌ها مناسب‌تر هستند تا ذهن‌های کنجکاو که مشتاق دنبال کردن استدلال دقیق در هر زمان در دسترس هستند. جای تعجب نیست که برای اینکه کتابشان صادقانه و دقیق باشد، هاجز و لمان خود را محدود به پدیده های تصادفی گسسته می کنند. اما جای تعجب است که درمان آنها به این ترتیب سطحی نمی شود. هیچ فایده ای ندارد که مطالب کتاب را خلاصه کنم زیرا خواننده علاقه مند می تواند به راحتی اطلاعات کامل تری را از طریق گزینه عالی آمازون “جستجو در داخل کتاب” به دست آورد. کافی است بگوییم که بخش دوم آن در مورد تخمین و آزمون فرضیه ها بیشتر تحت تأثیر قرار گرفتم. هر موضوعی به آرامی اما به طور کامل از طریق نمونه‌هایی که به دقت طراحی شده‌اند ارائه می‌شود که راه را برای اثبات‌های زیبای تمام فرمول‌های کتاب به‌خوبی هموار می‌کند، به طوری که آن دستاوردهای فکری بزرگ مانند لمای بنیادی Neyman-Pearson مانند چیزی به نظر می‌رسد که هر فردی به استدلال دقیق عادت کرده است. باید خودش می توانست کشف کند. علاوه بر این، حتی پزشکان و معلمان آمار ممکن است گهگاه چیزی غیرمنتظره را در اظهارات متعدد نویسنده در مورد نکات و مشکلات مختلف آماری بیابند که می تواند افراد نسبتاً با تجربه را نیز گمراه کند. این شفاف‌سازی‌ها به ما یادآوری می‌کند که نویسندگان نه تنها مربیان عالی هستند، بلکه در وهله اول آماردانان برجسته نیز هستند. و دانش آموز مبتدی باید خوش شانسی بداند که یک نویسنده معتبر جهانی از کتاب های پیشرفته در مورد تخمین و آزمایش مانند لمان باید این کار ابتدایی را آنقدر جدی بگیرد که «هر بخش، تقریباً هر جمله، به شدت مورد بحث، تدوین و بررسی قرار گرفت. مناظره اضافی” با همکار خود در برکلی J.L.Hodges. و نتیجه نمایشی استادانه با وضوح شگفت‌انگیز است. در حال حاضر، من به حدود چهارصد دانش‌آموز مدرسه بازرگانی آمار مقدماتی را از یک کتاب درسی به زبان چینی آموزش می‌دهم که بسیار پایین‌تر از کتاب درسی Hodges/Lehmann است. بعد از خواندن آثار استادان واقعا برای شاگردانم متاسفم. نه تنها برای تغییر کتاب درسی دیر شده است، بلکه ترجمه چینی Hodges/Lehmann نیز وجود ندارد (به ایتالیایی، عبری، دانمارکی و فارسی ترجمه شده است). و متأسفانه اکثر دانش آموزان من از خواندن یک متن انگلیسی کمتر از مطالعه آمار می ترسند. بنابراین من نمی‌توانم در برابر دادن توصیه‌ای به دانش‌آموزان خوش شانس آمار انگلیسی‌زبان که مبتدی هستند مقاومت کنم: حساب دیفرانسیل و انتگرال را مطالعه کنید و حتی اگر می‌توانید تئوری را اندازه‌گیری کنید، زیرا این به آموزش آمار شما کمک زیادی می‌کند. اما اگر در حال حاضر مشتاق درک مفاهیم اساسی آمار هستید بدون اینکه قبلاً خود را به شروع معامله با عکس فوری منسجم مجهز کرده باشید. /* 489 = 16e914a6aadf4a7afd271d09de1f8fe8


It is often pointed out that the modern theory of statistics requires probability theory, which in turn rests upon measure theory. As a result, all the “calculus-based” statistics textbooks known to me – like Bartoszynski/Niewiadomska-Bugaj 1996, Berger/Casella 2002, Hogg/Craig 1995, Rohatgi 1976, Roussas 1973, to name just a few – always gloss over various essential points because their rigorous exposition usually requires measure theory and nobody has yet succeeded in devising alternative “elementary” proofs for them based on calculus alone. I have therefore always considered it a thankless task to seriously explain statistics while not even invoking calculus. Nevertheless, the reading of Hodges/Lehmann’s remarkable book has opened my eyes on how much meaningful statistical thinking is already possible by utilizing only high school algebra! Added to my embarrassment is the fact that the fist edition of their book was published in 1964 and that in the last five years I have taught various introductory statistics courses without the benefit of knowledge of Hodges/Lehmann. To be sure, there are lots of statistics textbooks in the market (both in English and in Chinese, in case you can also read in my native language) without using calculus. But, as far as I have read, all of them except Hodges/Lehmann are essentially “cookbooks” which are more suitable for training robots rather than inquisitive minds eager to follow careful reasoning whenever available. Not surprisingly, to make their book honest and rigorous Hodges and Lehmann restrict themselves to discrete random phenomena. But it is surprising that their treatment is not thereby made shallow. There is no point for me to recapitulate the book’s contents as the interested reader can easily obtain fuller information via Amazon’s superb “search inside the book” option. It suffices to say that I’m most impressed by its Part II on estimation and hypotheses testing. Every topic is gently but thoroughly presented through carefully designed examples which pave the way for the elegant proofs of all the book’s formulas so well that those great intellectual achievements like the Neyman-Pearson Fundamental Lemma begin to appear like something which every person accustomed to careful reasoning should have been able to discover by himself/herself. Moreover, even practitioners and teachers of statistics might occasionally find something unexpected in the author’s numerous remarks on various statistical fine points and pitfalls which could also mislead the relatively experienced. These clarifications will remind us that the authors are not only excellent educators but also eminent statisticians in the first place. And the beginning student should consider it a good fortunate that a world-acclaimed author of advanced books on estimation and testing like Lehmann should so seriously take this elementary work that “each section, nearly each sentence, was vigorously debated, drafted, and subjected to additional debate” with his Berkeley colleague J.L.Hodges. And the result is a masterly exposition with amazing clarity.Currently I’m teaching some four hundred business-school students introductory statistics out of a textbook in Chinese which is vastly inferior to that of Hodges/Lehmann. After reading the masters’ work, I really feel sorry for my students. Not only it is too late to change the textbook but also there is no Chinese translation of Hodges/Lehmann (it has been translated into Italian, Hebrew, Danish and Farsi ). And unfortunately most of my students will fear reading an English text no less than studying statistics itself. So I couldn’t resist giving an advice to the lucky English-speaking beginning statistics students: study calculus and even measure theory if you can, for that will enormously help your statistics education. But if you are anxious to understand the fundamental concepts of statistics right now without already equipping yourself of START TRANSACTION WITH CONSISTENT SNAPSHOT; /* 489 = 16e914a6aadf4a7afd271d09de1f8fe8

دانلود کتاب «مفاهیم اولیه احتمال و آمار (کلاسیک در ریاضیات کاربردی)»

مبلغی که بابت خرید کتاب می‌پردازیم به مراتب پایین‌تر از هزینه‌هایی است که در آینده بابت نخواندن آن خواهیم پرداخت.