دانلود کتاب Classical Form: A Theory of Formal Functions for the Instrumental Music of Haydn, Mozart, and Beethoven (به فارسی: فرم کلاسیک: نظریه ای از کارکردهای رسمی برای موسیقی دستگاهی هایدن، موتسارت و بتهوون) نوشته شده توسط «William E. Caplin»
اطلاعات کتاب فرم کلاسیک: نظریه ای از کارکردهای رسمی برای موسیقی دستگاهی هایدن، موتسارت و بتهوون
موضوع اصلی: هنر – موسیقی
نوع: کتاب الکترونیکی
ناشر: Oxford University Press USA
نویسنده: William E. Caplin
زبان: english
فرمت کتاب: PDF (قابل تبدیل به سایر فرمت ها)
سال انتشار: 1998
تعداد صفحه: 320
حجم فایل: 30.00 مگابایت
کد کتاب: 1423759214 , 9781423759218
توضیحات کتاب فرم کلاسیک: نظریه ای از کارکردهای رسمی برای موسیقی دستگاهی هایدن، موتسارت و بتهوون
برای هر کسی که به موسیقی کلاسیک وین علاقه دارد، این کتاب یک موهبت الهی است. اساساً از یک طرح دو قسمتی پیروی می کند: (1) اصطلاحات جدید و بسیار دقیق ساخت سونات را آموزش دهید، از کوچکترین قسمت ها تا بخش هایی از کل حرکات و (2) نشان دهید که چگونه اینها اغلب اوقات به هم مرتبط هستند، و چرا نمونه های خاص باعث شکستن آن می شوند. هنجارهای فرضی (بر اساس سبک های هایدن، موتزارت و بتهوون، که بسیار شبیه به هم هستند و عمدتاً مکمل هستند). این کار با نشان دادن چگونگی ساخت انواع مختلف عبارات آغازین، و نحوه ارتباط و تفاوت آنها با عبارات یا مضامین بعدی معرفی شده آغاز می شود (همه انواع مختلف به طور کامل بررسی شده اند). سپس به بحث در مورد ماهیت توسعه و خلاصه سازی منجر می شود، و در نهایت به بحث در مورد هر یک از اشکال عادی حرکت «سبک سونات» به طور جداگانه می پردازد.
فکر میکنم این کتاب فوقالعادهای است هم برای موسیقیشناسان و هم برای آهنگسازان احتمالی (شما احتمالاً باید تمرینهای خود را در راه توسعه دهید، اما وقتی آماده هستید که با کتابی مانند این سروکار داشته باشید، باید آن را مدیریت کنید). این کتاب احتمالاً می تواند توسط متفکر روشنفکر خوانده شود، اما اگر شما مایل به صرف زمان لازم برای تشخیص هر عنصر در حین گوش دادن نباشید، فکر می کنم این کتاب برای افرادی که واقعاً با موسیقی روی کاغذ کار می کنند بسیار مفید است. مجریانی که با بحث های تئوریک معطل نمی شوند احتمالاً می توانند از آن نیز بهره مند شوند.
این کتاب از نظریه هارمونیک تابعی در رگه شونبرگ و ریمان استفاده می کند. در نروژ مادری من، این روش بسیار بیشتر از تحلیل شنکری استفاده می شود، بنابراین من هیچ مشکلی با آن نداشته ام. من فهمیده ام که برخی از خوانندگان آمریکایی ممکن است مجبور باشند زمان کمی را صرف سازگاری کنند. تنها مشکل من با کتاب این است که مطالب اصطلاحی ارائه شده گسترده است و در حالی که من در موقعیتی نیستم که بتوانم پیشرفت هایی را پیشنهاد کنم، احساس می کنم می توانست ساده شود. این یک ناراحتی جزئی است، اما جوایز کتاب به قدری عالی است که قطعاً ارزش وقت گذاشتن برای گذراندن آن زمان اضافی را دارد تا همه چیز را از بین ببرید.
اخطار دیگری وجود دارد؟ دو تا هستند، هر دو جزئی. اول از همه، تمام یادداشت های مرجع در پشت کتاب چاپ شده است. من معمولاً دوست دارم همه اینها را بخوانم، بنابراین ترجیح میدهم در صفحهای که مرتبط هستند چاپ شوند. باعث صرفه جویی در بسیاری از ورق زدن صفحه می شود. نکته دیگر این است که این کتاب بخش بزرگی از نظریه سونات را کنار گذاشته است: بافت. اگرچه برخی از مشاهدات بسیار کلی انجام شده است، مانند این واقعیت که آلبرتی باس و رویه های مشابه معمولاً برای اولین بار در قسمت های انتقالی معرفی می شوند (ص 125)، بافت چندان ذکر نشده است. این کتاب در درجه اول در مورد ملودی و پایه هارمونیک آن است. که البته خوبه با توجه به این که هست، کتاب فوقالعادهای است، و آدم دچار توهم میشود که فکر کند میتوانید هر آنچه را که درباره نظریه سونات میدانید در ۲۵۰ صفحه جمع کنید.
برای خوانندهی علاقهمند، من میخواهم فرمهای سوناتای چارلز روزن را بهعنوان یک مطالعه تکمیلی اضافه کنم: در حالی که این کتاب بسیار متمرکز بر اصطلاحات و انزوا و تکه تکهکردن عناصر سونات است، کتاب روزن مسیری بسیار سادهتر را در پیش میگیرد. سر دونالد فرانسیس تووی من تازه می خواهم کتاب عناصر نظریه سونات هپوکوسکی/دارسی را شروع کنم. امیدوارم به زودی بتوانم آن را به لیست پیشنهادی خود اضافه کنم.
با این حال، من باید یک ستاره را دریغ کنم. چرا؟ قبل از اینکه کتاب را از آمازون بخرم، آن را از کتابخانه امانت گرفتم. با مقایسه این دو نسخه، نسخه های جدیدتر به طور قابل توجهی کیفیت چاپ بدتری نسبت به نسخه های قدیمی دارند. فونت ضخیم تر، سنگین تر و کمی کمتر دلپذیر است، اما این مشکل چندانی ندارد. آنچه آزاردهنده است کیفیت نمونه های یادداشت است. من نمی خواهم آن را باور کنم، اما صادقانه به نظر می رسد که OUP تصمیم گرفته است که این کتاب را تجدید چاپ کند، اما نسخه دیجیتال اصلی را از دست داده است، بنابراین آنها به سادگی از یک کتاب قبلی کپی کردند و اسکن ها را کپی کردند. هر دو ساقه و خطوط میله دارای ضخامت های متفاوتی هستند و گاهی اوقات کمی خمیده به نظر می رسند و کل نمره تارتر و برای چشم سخت تر به نظر می رسد. نمیدانم چرا اینطور شد، اما کاملاً بیمعنی به نظر میرسد، زیرا چاپ قبلی عالی به نظر میرسید. تا جایی که من می بینم هیچ تغییری در محتوا ایجاد نشده است.
I think this is a wonderful book both for musicologists and would-be composers (you’ll probably need to develop your own exercises on the way, but when you are ready to deal with a book like this, you should handle that). It can probably be read by the enlightened dilettante, but unless you are willing to spend the amount of time needed to recognize each element while listening, I think the book is most useful for people who are actually working with music on paper. Performers who are not put off by theoretical discussions could probably benefit from it as well.
The book uses functional harmonic theory in the vein of Schönberg and Riemann. In my native Norway this method is a lot more widely used than Schenkerian analysis, so I haven’t had any problems with it; I’ve understood that some American readers may have to spend a little time adapting, though. My only gripe with the book is that the terminological material presented is vast and, while I am in no position to suggest improvements, feels like it could have been simplified. This is a minor inconvenience, but the rewards of the book are so great that it’s definitely worth the time to go through it that extra time just to get it all down.
Any other caveats? There’s two, both minor ones. First of all, all referential notes are printed in the back of the book. I usually like to read all of these, so I prefer that they are printed on the page where they are relevant; Saves me a lot of page flipping. The other point is that this book leaves out a large part of sonata theory: Texture. Although some very general observations are made, such as the fact that Alberti Bass and similar procedures usually are first introduced in transition passages (p. 125), texture isn’t mentioned much. This book is primarily about melody and it’s harmonic foundation. Which, of course, is fine. For what it is, it is a wonderful book, and one would be deluded to think that you could cram everything there is to know about sonata theory into 250 pages.
For the interested reader I’d also like to add Charles Rosen’s Sonata Forms as a complimentary read: While this is a book very focused on terminology and isolation and fragmentation of sonata elements, Rosen’s book take a much more prosaic road, in the vein of sir Donald Francis Tovey. I am just about to start on Hepokosky/Darcy’s book Elements of Sonata Theory; Hopefully I will soon be able to add it to my recommended list.
However, I have to withhold one star. Why? Before I bought the book from Amazon, I borrowed it from the library. Comparing the two versions, the newer versions have significantly worse print quality than the older prints. The font is thicker, heavier and slightly less pleasing, but this isn’t much of a problem. What IS annoying though is the quality of the note examples. I don’t want to believe it, but it honestly look like OUP decided they needed to reprint this book, but had lost the original digital version, so they simply photocopied an earlier book and copied the scans. Both the stems and the bar lines are of varying thickness, and sometimes look slightly bent, and the whole score looks more blurred, and harder on the eye. I don’t know why it came to be that way, but it appears totally meaningless, since the earlier print looked perfect. As far as I can see there’s been no changes whatsoever in content.
دانلود کتاب «فرم کلاسیک: نظریه ای از کارکردهای رسمی برای موسیقی دستگاهی هایدن، موتسارت و بتهوون»
برای دریافت کد تخفیف ۲۰ درصدی این کتاب، ابتدا صفحه اینستاگرام کازرون آنلاین (@kazerun.online ) را دنبال کنید. سپس، کلمه «بلیان» را در دایرکت ارسال کنید تا کد تخفیف به شما ارسال شود.