دین

عوامل فراطبیعی: چرا ما به ارواح، خدایان و بوداها اعتقاد داریم؟

Supernatural Agents: Why We Believe in Souls, Gods, and Buddhas

دانلود کتاب Supernatural Agents: Why We Believe in Souls, Gods, and Buddhas (به فارسی: عوامل فراطبیعی: چرا ما به ارواح، خدایان و بوداها اعتقاد داریم؟) نوشته شده توسط «Iikka Pyysiainen»


اطلاعات کتاب عوامل فراطبیعی: چرا ما به ارواح، خدایان و بوداها اعتقاد داریم؟

موضوع اصلی: دین

نوع: کتاب الکترونیکی

ناشر: Oxford University Press, USA

نویسنده: Iikka Pyysiainen

زبان: English

فرمت کتاب: pdf (قابل تبدیل به سایر فرمت ها)

سال انتشار: 2009

تعداد صفحه: 300

حجم کتاب: 2 مگابایت

کد کتاب: 0195380029 , 9780195380026

توضیحات کتاب عوامل فراطبیعی: چرا ما به ارواح، خدایان و بوداها اعتقاد داریم؟

از میان کتاب‌های فراوانی که از منظر علم شناختی به پدیده‌های دین می‌پردازند، این کتاب در افزوده‌های فکری، بینش و دامنه دایره‌المعارفی خود برجسته است. به نظر من، از زمان پاسکال بویر (2001) Religion Explained یا اسکات آتران (2002) In Gods We Trust: The Evolutionary Landscape of Religion (سری تکامل و شناخت) چنین حجم کاملی در این رشته توسط یک نویسنده منتشر نشده است.

در اینجا بیشتر جنبه های مهم دین که به صورت علمی مورد مطالعه قرار می گیرند، پوشش داده می شود. و در حالی که من یک مرور کلی دیگر از دیدگاه علمی شناختی در مورد دین ارائه نمی‌کنم (به نقد من در مورد ذهن‌ها و خدایان {2006} تاد ترملین: مبانی شناختی دین مراجعه کنید)، مهم است که به نکات عالی اشاره کنیم. اضافاتی که Pyysiäinen در این کتاب آورده است. به عنوان مثال، سایر محققان بیان کرده اند که برخی از فرآیندهای شناختی اساسی در اندیشه انسان وجود دارد که مفاهیم دینی را به آسانی قابل باور و قابل انتقال می کند. از جمله اینها می توان به نظریه ذهن (ToM) و تشخیص عامل بیش فعال (HAD) اشاره کرد (به کتاب جاستین بارت {2004} چرا کسی به خدا اعتقاد دارد؟ (مجموعه علوم شناختی دین) مراجعه کنید). Pyysiäinen دو فرآیند مهم تر را مورد بحث قرار می دهد: درک بیش فعالی از قصد (HUI) و استدلال دورکارکردی بیش فعال (HTR).

این تمایلات در اندیشه انسان برای دیدن رویدادها در پرتو عمدی و دیدن اشیا به عنوان طراحی شده برای یک هدف (به عنوان دورکارکردی) یک مشاهدات اصلی در کنار هم قرار دادن چارچوب نظری اندیشه دینی است. نمونه‌های آسانی از این نوع تفکر را می‌توان در فرهنگ و مشاهدات تفکر بشری یافت. اصطلاح “عمل خدا” هنگامی که برای توصیف بلایای طبیعی استفاده می شود (به دوگانگی بین اصطلاحات توجه کنید) نمونه ای از افزودن عمدی به رویدادها (HUI) است. وقتی کودکان ابرها را به‌جای کاری که ابرها به سادگی انجام می‌دهند، «برای باران» توصیف می‌کنند، این نمونه‌ای از HTR است. هر دوی این نوع استدلال در شکل‌گیری، حفظ و برجستگی اندیشه دینی حیاتی هستند (مثلاً باورهای آفرینش گرایانه به شدت با HTR مرتبط هستند).

Pyysiäinen علاوه بر ارائه مجموعه‌ای کلی از فرآیندهای شناختی که می‌توانند برای دستیابی به یک کنترل نظری قوی در مورد دین مورد استفاده قرار گیرند، به قلمرویی می‌رود که معمولاً در علم شناختی ادبیات دینی – الهیات، به‌ندرت به آن پرداخته می‌شود. علم شناختی دین بیشتر به جنبه های عامیانه-روانشناختی و شهودی نحوه پردازش مفاهیم دینی توسط ذهن انسان می پردازد و از این رو الهیات دانشگاهی را به عنوان تفصیل های فلسفی آنچه در نهایت روانشناسی عامیانه است نادیده می گیرد. پیسیاینن با تکیه بیشتر از نوشته‌های پل تیلیش، فراتر از کنار گذاشتن ساده می‌رود و نشان می‌دهد که چرا با وجود اینکه الهیات گرایش به نظام فکری منسجم‌تری نسبت به شهودهای عامیانه-روان‌شناختی اغلب متناقض دارد، هنوز در روان‌شناسی عامیانه ریشه دارد و نشان می‌دهد که علائم چنین

Pyysiäinen به جزئیات بسیار بیشتری در مورد موضوعاتی می‌پردازد که من به دلیل طولانی بودن در اینجا به آنها اشاره نمی‌کنم، عمدتاً بودیسم، موضوع بی‌خدایی که مربوط به این رشته است، و (در پیوست عالی) مسائل جانبی در مطالعه علمی دین. در مجموع، این کتاب مطمئناً برای هر دانشجوی کتابخانه دینی افزوده بسیار عالی است و کمک بزرگی به تفسیر «محصول جانبی» ادبیات اعتقادی مذهبی و ماوراء طبیعی است.


Out of the many books looking into the phenomena of religion from the standpoint of cognitive science, this one stands out in its intellectual addition, insight, and encyclopedic scope. In my estimation, not since Pascal Boyer’s (2001) Religion Explained or Scott Atran’s (2002) In Gods We Trust: The Evolutionary Landscape of Religion (Evolution and Cognition Series) has such a complete volume in the discipline been published by a single author.

Covered here are most of the important aspects of religion as they are studied scientifically. And while I won’t give another capsule overview of a cognitive scientific perspective on religion (see my review of Todd Tremlin’s {2006} Minds and Gods: The Cognitive Foundations of Religion for a basic one), it is important to point out the excellent additions that Pyysiäinen makes in this book. For instance, other scholars have articulated that there are some basic cognitive processes present in human thought that make religious concepts readily believable and transferrable. Among these are theory of mind (ToM) and hyperactive agency detection (HAD) (see Justin Barrett’s {2004} Why Would Anyone Believe in God? (Cognitive Science of Religion Series)). Pyysiäinen discusses two more important processes: hyperactive understanding of intentionality (HUI) and hyperactive teleofunctional reasoning (HTR).

These tendencies in human thought to see events in light of intentionality and to see objects as designed for a purpose (as teleofunctional) are a core observation in piecing together a theoretical framework of religious thought. We can find easy examples of this type of thinking in culture and in observations of human thought. The term “Act of God” when used to describe natural disasters (notice the dichotomy between the terms) is an example of adding intentionality to events (HUI). When children describe clouds as “for raining” instead of something that clouds simply do, it is an example of HTR. Both of these types of reasoning are vital in the formation, maintenance, and salience of religious thought (e.g. creationist beliefs are strongly related to HTR).

Besides laying down a general set of cognitive processes that can be used to get a strong theoretical handle on religion, Pyysiäinen treads into territory that is usually only lightly touched upon in the cognitive science of religion literature – theology. The cognitive science of religion is mostly concerned with the folk-psychological and intuitive aspects of the way that religious concepts are processed by the human mind and therefore is dismissive of academic theology as philosophical elaborations of what is ultimately folk psychology. Drawing mostly upon the writings of Paul Tillich, Pyysiäinen goes beyond the simple dismissal and shows why even though theology tends to be a more coherent system of thought than the often contradictory folk-psychological intuitions, it is still rooted in folk-psychology and exhibits the symptoms of such.

Pyysiäinen goes into much more detail about topics that I won’t touch here due to length, mainly Buddhism, the subject of atheism as is related to this discipline, and (in the excellent appendix) peripheral issues in the scientific study of religion. Overall, the book is certainly an excellent addition to any student of religion’s library and is a great contribution to the “by-product” interpretation of religious and supernatural belief literature.

دانلود کتاب «عوامل فراطبیعی: چرا ما به ارواح، خدایان و بوداها اعتقاد داریم؟»

مبلغی که بابت خرید کتاب می‌پردازیم به مراتب پایین‌تر از هزینه‌هایی است که در آینده بابت نخواندن آن خواهیم پرداخت.