فلسفه

شانزای (善债): هنر جعل و ساختارشکنی در چینی

Shanzhai (善债): el arte de la falsificación y la desconstrucción en chino

دانلود کتاب Shanzhai (善债): el arte de la falsificación y la desconstrucción en chino (به فارسی: شانزای (善债): هنر جعل و ساختارشکنی در چینی) نوشته شده توسط «Byung-Chul Han»


اطلاعات کتاب شانزای (善债): هنر جعل و ساختارشکنی در چینی

موضوع اصلی: جامعه، سیاست و فلسفه – فلسفه عمومی و متفرقه

نوع: کتاب الکترونیکی

ناشر: Caja Negra

نویسنده: Byung-Chul Han

زبان: spanish

فرمت کتاب: PDF (قابل تبدیل به سایر فرمت ها)

سال انتشار: 2017

تعداد صفحه: 96 / 44

حجم فایل: 30.25 مگابایت

کد کتاب: 9871622503 , 9789871622504

نوبت چاپ: 1

توضیحات کتاب شانزای (善债): هنر جعل و ساختارشکنی در چینی

«ایده اصیل با حقیقت در هم تنیده است و حقیقت یک تکنیک فرهنگی است که از طریق طرد و تعالی علیه تغییر تلاش می کند. چینی‌ها تکنیک فرهنگی دیگری را به کار می‌گیرند که با شمول و ماندگاری عمل می‌کند. فقط در زمینه دومی است که می توان با کپی ها و تکثیرها به شیوه ای آزاد و سازنده ارتباط برقرار کرد.»

«شانزای» یک نئولوژیزم چینی است که به تصاحب یک فرم یا یک ایده اشاره دارد و جایگاه آن را به عنوان اصالت نادیده می گیرد. یک شانزای جعلی، یک کپی دزدان دریایی، یک تقلید است. این مفهوم که در ابتدا برای برندهای الکترونیکی و پوشاک تقلبی به کار می رفت، امروزه همه اقشار جامعه را در چین شامل می شود: معماری شانزای، غذای شانزای، معاونان شانزای و حتی ستارگان سرگرمی شانزای وجود دارد. در حالی که جذابیت آنها دقیقاً در تنوع کاربردی و مبتکرانه نهفته است، آنها بسیار بیشتر از تقلبی های ارزان هستند. آنها قصد فریب کسی را ندارند. ظرفیت آن برای نوآوری، که غیرقابل انکار است، با خلقت نبوغ یا ex nihilo تعریف نمی شود، بلکه با بخشی از یک فرآیند ناشناس و پیوسته از ترکیب و جهش تعریف می شود.

بیونگ چول هان، نظریه پرداز فرهنگی، از شرح و بسط این مفاهیم و سایر مفاهیم موجود در سنت دیرینه هنر چین و همچنین در بودیسم یا تائوئیسم، در این مقاله شفاف، کلیدهایی برای درک موقعیت های مختلف شرق و شرق برای ما آشکار می کند. غرب در مواجهه با مشکلات معاصر مانند قوانین مالکیت معنوی، حفاظت از میراث یا شبیه سازی. با اعتقاد غربی به تغییر ناپذیری و ماندگاری جوهر، مفهومی از تألیف و اصالت منطبق است: موجود با خودش برابر است و بنابراین هر بازتولید چیزی شیطانی دارد که هویت و خلوص اولیه را از بین می برد. از سوی دیگر، اندیشه چینی از ابتدا ساختارشکن است، از هرگونه تصوری از هستی و ذات چشم پوشی می کند. در مواجهه با هویت، تفاوت دگرگون کننده را اثبات می کند. در مقابل هستی، مسیر.


«La idea de original está estrechamente entrelazada con la de verdad, y la verdad es una técnica cultural que atenta contra el cambio por medio de la exclusión y la trascendencia. Los chinos aplican otra técnica cultural, que opera con la inclusión y la inmanencia. Solo en el terreno de esta última es posible relacionarse con las copias y las reproducciones de manera libre y productiva.»

“Shanzhai” es un neologismo chino que refiere a la apropiación de una forma o una idea, desestimando su estatus de originalidad. Un shanzhai es un fake, una copia pirata, una parodia. Aplicado en un principio a las falsificaciones de productos electrónicos y marcas de ropa, este concepto hoy abarca todos los terrenos de la vida en China: hay arquitectura shanzhai, comida shanzhai, diputados shanzhai y hasta estrellas del espectáculo shanzhai. En tanto su atractivo radica precisamente en la variación funcional e ingeniosa, son mucho más que meras falsificaciones baratas. No pretenden engañar a nadie. Su capacidad de innovación, que es innegable, no se define por el genio o la creación ex nihilo, sino por ser parte de un proceso anónimo y continuado de combinación y mutación.

A partir de la elaboración de este y de otros conceptos presentes en la larga tradición del arte chino así como en el budismo o el taoísmo, el teórico cultural Byung-Chul Han nos revela en este lúcido ensayo algunas claves para comprender los diferentes posicionamientos de Oriente y Occidente frente a problemáticas contemporáneas tales como las leyes de propiedad intelectual, la conservación patrimonial o la clonación. A la creencia occidental en la inmutabilidad y la permanencia de la sustancia, se corresponde una noción de autoría y originalidad: el ser es igual a sí mismo y por ello toda reproducción tiene algo de demoníaco, que destruye la identidad y la pureza primarias. El pensamiento chino, en cambio, es deconstructivo desde sus comienzos, prescinde de toda idea de ser y esencia. Frente a la identidad, reivindica la diferencia transformadora; frente al ser, el camino.

دانلود کتاب «شانزای (善债): هنر جعل و ساختارشکنی در چینی»

مبلغی که بابت خرید کتاب می‌پردازیم به مراتب پایین‌تر از هزینه‌هایی است که در آینده بابت نخواندن آن خواهیم پرداخت.

دیدگاهتان را بنویسید