روانشناسی

آیا آگاهی وجود دارد

Does consciousness exist

دانلود کتاب Does consciousness exist (به فارسی: آیا آگاهی وجود دارد) نوشته شده توسط «William James»


اطلاعات کتاب آیا آگاهی وجود دارد

موضوع اصلی: روانشناسی

نوع: کتاب الکترونیکی

ناشر: Evergreen Review, Inc.

نویسنده: William James

زبان: English

فرمت کتاب: pdf (قابل تبدیل به سایر فرمت ها)

سال انتشار: 2009

تعداد صفحه: 13

حجم کتاب: 1 مگابایت

توضیحات کتاب آیا آگاهی وجود دارد

گزیده ای از ابتدا:
«افکار» و «اشیاء» نام‌هایی برای دو نوع شی هستند که عقل سلیم آن‌ها را همیشه متضاد می‌یابد و عملاً همیشه با یکدیگر مخالف هستند. فلسفه، با تأمل در تضاد، در گذشته در توضیحاتش از آن متفاوت بوده است و ممکن است انتظار داشته باشیم که در آینده نیز متفاوت باشد. در ابتدا، «روح و ماده»، «روح و بدن» مخفف یک جفت مواد هم‌آلاینده بود که از نظر وزن و بهره کاملاً همتراز بودند. اما یک روز کانت روح را تضعیف کرد و منیت متعالی را وارد کرد و از آن زمان تا کنون رابطه دوقطبی بسیار از تعادل خارج شده است. به نظر می‌رسد که من استعلایی امروزه در محله‌های عقل‌گرایانه همه چیز را نشان می‌دهد، در محله‌های تجربه‌گرا تقریباً هیچ چیز. در دستان نویسندگانی مانند شوپه، رحمکه، ناتورپ، مونستربرگ – به هر حال در نوشته‌های قبلی‌اش، شوبرت سولدرن و دیگران، اصل معنوی خود را به یک وضعیت کاملاً شبح‌آلود کاهش می‌دهد، و تنها نامی برای این واقعیت است که «محتوای» تجربه شناخته شده است. شکل و فعالیت شخصی خود را از دست می دهد – اینها به محتوا منتقل می شوند – و به یک Bewusstheit یا Bewusstsein ?berhaupt برهنه تبدیل می شود که به خودی خود مطلقاً چیزی نمی توان درباره آن گفت.
من بر این باورم که «آگاهی»، هنگامی که به این وضعیت غوغایی ناب تبخیر می‌شود، در حال ناپدید شدن کامل است. نام غیر موجود است و حقی در بین اصول اولیه ندارد. کسانی که هنوز به آن می‌چسبند، فقط به یک پژواک می‌چسبند، شایعه ضعیفی که «روح» ناپدید شده در فضای فلسفه پشت سر گذاشته است. در طول سال گذشته، من تعدادی مقاله خواندم که به نظر می رسید نویسندگان آنها فقط مفهوم آگاهی را رها کرده اند[1] و آن را جایگزین تجربه مطلق کرده اند که به دلیل دو عامل نیست. اما آنها به اندازه کافی رادیکال نبودند و در نفی خود جرات کافی نداشتند. بیست سال گذشته من به “آگاهی” به عنوان یک موجود بی اعتماد بودم. از هفت یا هشت سال گذشته، عدم وجود آن را به شاگردانم پیشنهاد کرده‌ام و سعی کرده‌ام معادل عمل‌گرایانه‌اش را در واقعیت‌های تجربه به آنها بدهم. به نظر من زمان آن فرا رسیده است که آشکارا و به طور جهانی کنار گذاشته شود.


an excerpt from the beginning:
‘Thoughts’ and ‘things’ are names for two sorts of object, which common sense will always find contrasted and will always practically oppose to each other. Philosophy, reflecting on the contrast, has varied in the past in her explanations of it, and may be expected to vary in the future. At first, ‘spirit and matter,’ ‘soul and body,’ stood for a pair of equipollent substances quite on a par in weight and interest. But one day Kant undermined the soul and brought in the transcendental ego, and ever since then the bipolar relation has been very much off its balance. The transcendental ego seems nowadays in rationalist quarters to stand for everything, in empiricist quarters for almost nothing. In the hands of such writers as Schuppe, Rehmke, Natorp, Munsterberg — at any rate in his earlier writings, Schubert-Soldern and others, the spiritual principle attenuates itself to a thoroughly ghostly condition, being only a name for the fact that the ‘content’ of experience is known. It loses personal form and activity – these passing over to the content — and becomes a bare Bewusstheit or Bewusstsein ?berhaupt of which in its own right absolutely nothing can be said.
I believe that ‘consciousness,’ when once it has evaporated to this estate of pure diaphaneity, is on the point of disappearing altogether. It is the name of a nonentity, and has no right to a place among first principles. Those who still cling to it are clinging to a mere echo, the faint rumor left behind by the disappearing ‘soul’ upon the air of philosophy. During the past year, I have read a number of articles whose authors seemed just on the point of abandoning the notion of consciousness,[1] and substituting for it that of an absolute experience not due to two factors. But they were not quite radical enough, not quite daring enough in their negations. For twenty years past I have mistrusted ‘consciousness’ as an entity; for seven or eight years past I have suggested its non-existence to my students, and tried to give them its pragmatic equivalent in realities of experience. It seems to me that the hour is ripe for it to be openly and universally discarded.

دانلود کتاب «آیا آگاهی وجود دارد»

مبلغی که بابت خرید کتاب می‌پردازیم به مراتب پایین‌تر از هزینه‌هایی است که در آینده بابت نخواندن آن خواهیم پرداخت.

برای دریافت کد تخفیف ۲۰ درصدی این کتاب، ابتدا صفحه اینستاگرام کازرون آنلاین (@kazerun.online ) را دنبال کنید. سپس، کلمه «بلیان» را در دایرکت ارسال کنید تا کد تخفیف به شما ارسال شود.