کامپیوترها

قدرت کامپیوتر و عقل انسانی: از قضاوت تا محاسبه

Computer Power and Human Reason: From Judgement to Calculation

دانلود کتاب Computer Power and Human Reason: From Judgement to Calculation (به فارسی: قدرت کامپیوتر و عقل انسانی: از قضاوت تا محاسبه) نوشته شده توسط «Joseph Weizenbaum»


اطلاعات کتاب قدرت کامپیوتر و عقل انسانی: از قضاوت تا محاسبه

موضوع اصلی: کامپیوترها

نوع: کتاب الکترونیکی

ناشر: W.H.Freeman & Co Ltd

نویسنده: Joseph Weizenbaum

زبان: English

فرمت کتاب: djvu (قابل تبدیل به سایر فرمت ها)

سال انتشار: 1976

تعداد صفحه: 315

حجم کتاب: 3 مگابایت

کد کتاب: 9780716704645 , 0716704641 , 0716704633

توضیحات کتاب قدرت کامپیوتر و عقل انسانی: از قضاوت تا محاسبه

کامپیوتر و زبان طبیعی زیرمجموعه ای از علوم کامپیوتر است که یکی از اهداف اصلی آن تقلید از انسان با تمرکز بر دو موضوع روانشناسی و زبان شناسی است. اگر می‌خواهیم ماشین کاری انجام دهد، باید به آن بگوییم که چه کاری انجام دهد و باید بتواند ما را درک کند. ساده ترین راه برای اینکه به رایانه بگویید چه کاری انجام دهد این است که به آن برنامه ای برای اجرا بدهید. انسان‌ها، اگر اصلاً ماشین هستند، ماشین‌های همه‌منظوره‌ای هستند و مهم‌تر از همه، آنها ارتباطاتی را که به زبان طبیعی شکل می‌گیرد، درک می‌کنند.» برای اینکه ماشین زبان طبیعی را بفهمد باید کار کرد. “ظرفیت انسان برای دستکاری نمادها، توانایی او در تفکر، به طور جدایی ناپذیری با توانایی های زبانی او در هم تنیده شده است.” یک ماشین باید بتواند محتوای معنایی را از پیام هایی که به آن برخورد می کند استخراج کند، ساختار نحوی یک صحنه بصری را اتخاذ کند و چارچوب مفهومی خاصی را اتخاذ کند. این سوال که چه چیزی یک نماد بصری را تشکیل می دهد مورد سوال است. توسعه دهنده عناصر واژگان اولیه ماشین ها را تعریف می کند. رابرت لیندسی می‌گوید: «ترجمه‌هایی با کیفیت بالا می‌توانند توسط ماشین‌هایی تولید شوند که قواعد نحوی با جزئیات کافی، فرهنگ لغت بزرگ و سرعت کافی برای بررسی بافت کلمات مبهم برای چند کلمه در هر جهت ارائه می‌شوند».

Eliza برنامه ای بود که عمدتاً از روش های کلی برای تجزیه و تحلیل جملات و قطعات جمله، مکان یابی به اصطلاح کلمات کلیدی در متون، جمع آوری جملات از قطعات و غیره تشکیل شده بود. الیزا این توهم قابل توجه درک را در ذهن بسیاری از افرادی که با آن صحبت می کردند ایجاد کرد.

در ارتباطات معمولی دو نفره، هر یک دارای یک فرضیه کاری، یک چارچوب مفهومی است که در مورد اینکه فرد کیست و گفتگو درباره چیست. این فرضیه نشان‌دهنده این است که طرف مقابل چه چیزی می‌خواهد بگوید و منظور او از آنچه می‌خواهد بگوید چیست. اغلب، پیش‌بینی اشتباه قبل از تکمیل جمله جعل می‌شود و شنونده در لحظه و تقریباً ناخودآگاه اصلاحات را انجام می‌دهد. هر یک تصویری از شخص دیگر را به ذهن متبادر می کند، تصویر بخشی از هویت دیگری است، ویژگی هایی بر اساس شواهدی که از تجربیات زندگی مستقل شرکت کننده به دست آمده است. بنابراین، شناخت ما از شخص دیگری یک عمل استقرا به مدارکی است که تا حدی توسط او و تا حدی با بازسازی ما از بقیه جهان به ما ارائه شده است؛ این نوعی تعمیم است. الیزا با این فرضیه شروع می کند که سیستم آن را درک می کند.

راگار سی. شانک، نظریه خود را بر این ایده اصلی استوار کرد که هر گفته به زبان طبیعی، تجلی، رمزگذاری، ساختار مفهومی زیربنایی است. درک یک گفته به معنای رمزگذاری آن است. این نظریه یک ساختار رسمی برای مبانی مفهومی برای پیش‌بینی پیشنهاد می‌کند. این نظریه قواعد رسمی را برای تبدیل گفته ها به یک پایه مفهومی ایجاد می کند. یک مشکل این است که باور هر فرد دائما در حال تغییر است به این معنی که کل پایه تصورات فرد در حال تغییر است. زمانی که فردی وارد گفتگو می شود، ساختار اعتقادی خود را به عنوان نوعی دستور کار با خود می آورد.

تری وینوگراد، از M.I.T، در حال کار با گروهی بود که در حال ساخت یک ماشین “چشم دستی” با کامپیوتر بود. کامپیوتر می تواند محیط خود را ببیند و اشیاء موجود در محیط خود را با استفاده از یک بازوی مکانیکی کنترل شده توسط کامپیوتر دستکاری کند. وینوگراد نرم‌افزار را طراحی و کدگذاری کرد تا انسان‌ها را با زبان طبیعی قادر سازد و همچنین به رایانه آموزش دهد که چگونه رویدادها را با توجه به دنیای اسباب‌بازی بلوک‌ها به زبان طبیعی دستکاری و توضیح دهد. این ربات می‌تواند بلوک‌های اسباب‌بازی روی میز حاوی اشیاء ساده مانند جعبه را دستکاری کند. از ربات می‌توان درخواست کرد که اشیاء را دستکاری کند، کارهایی مانند ساختن پشته‌ها و قرار دادن اشیا در یک جعبه انجام دهد. این می‌تواند سؤالاتی در مورد پیکربندی بلوک‌های روی میز، درباره رویدادهایی باشد که در طول بحث اتفاق می‌افتند، و می‌توان حقایق ساده‌ای درباره اشیایی که بعداً می‌توان ذخیره و برای استدلال استفاده کرد، گفت. گفتگو در چارچوبی پویا ادامه می یابد – “چارچوبی که در آن کامپیوتر یک شرکت کننده فعال است، کارهایی را انجام می دهد تا دنیای اسباب بازی های خود را تغییر دهد، و در مورد آنها بحث می کند.”


The computer and natural language is a sub-domain of computer science in which one of the major aims is to imitation of man, focusing on two topics: psychology and linguistics. If we wish the machine to do something, we must tell it what to do and it must be able to understand us. The easiest way to tell a computer what to do is to give it a program to run. “Humans, if they are machines at all, are vastly general-purpose machines and what, is most important, they understand communications couched in natural language.” Work must be done for a machine to understand natural language. “Man’s capacity to manipulate symbols, his very ability to think, is inextricably interwoven with his linguistic abilities.” A machine must be able to extract semantic content from the messages impinged upon it, adopt a syntactic structure of a visual scene and adopt a certain conceptual framework. The question of what comprises a visual symbol is in question. The developer defines the elements of the machines primitive vocabulary. Robert Lindsay said, “high quality translations could be produced by machines supplied with sufficiently detailed syntactic rules, a large dictionary, and sufficient speed to examine the context of ambiguous words for a few word in each direction.”

Eliza was a program consisting mainly of general methods for analyzing sentences and sentence fragments, locating so-called keywords in texts, assembling sentences from fragments and so on. Eliza created the remarkable illusion of having understood in the minds of the many people who conversed with it.

In ordinary two person communication, each has a working hypothesis, a conceptual framework, concerning who the person is and what the conversation is about. The hypothesis serves an indicator of what the other person is going to say and what he is going to mean by what he is about to say. Often, the erroneous prediction is falsified before the sentence is completed and the listener makes corrections on the fly and virtually unconsciously. Each brings into mind an image of the other person, the image consists in part of the other’s identity, attributes based on evidence derived from independent life experiences of the participant. “Our recognition of another person is thus an act of induction on evidence presented to us partly by him and partly by our reconstruction of the rest of the world; it is a kind of generalization”. Eliza starts with the hypothesis that the system does understand.

Rogar C. Shank, based his theory on the central idea that every natural-language utterances is a manifestation, an encoding, of an underlying conceptual structure. Understanding an utterance means encoding it. The theory proposes a formal structure for the conceptual bases for making predictions. The theory creates formal rules for converting utterances into a conceptual base. One difficulty is that every individual’s belief is constantly changing mean that an individuals entire base of conceptions is changing. “When a person enters a conversation he bring his belief structure with him as a kind of agenda.”

Terry Winograd, of M.I.T, was working with a group were building a computer-controlled “hand-eye” machine; the computer could see its environment and manipulate objects in its environment by means of a computer-controlled mechanical arm. Winograd design and coded the software to enable humans by natural language, too instruct the computer, how to manipulate and explain events with respect to the toy world of blocks, in a natural language. “The robot can manipulate toy blocks on a table containing simple objects like a box.” The robot could be ask to manipulate the objects, doing such things as building stacks and putting things in a box. It could be questions about the configuration of blocks on the table, about events that were going during the discussion, and it could be told simple facts about the objects which could be stored and used for reasoning later. The conversation goes on within a dynamic framework – “one in which the computer is an active participant, doing things to change his toy world, and discussing them.”

دانلود کتاب «قدرت کامپیوتر و عقل انسانی: از قضاوت تا محاسبه»

مبلغی که بابت خرید کتاب می‌پردازیم به مراتب پایین‌تر از هزینه‌هایی است که در آینده بابت نخواندن آن خواهیم پرداخت.

برای دریافت کد تخفیف ۲۰ درصدی این کتاب، ابتدا صفحه اینستاگرام کازرون آنلاین (@kazerun.online ) را دنبال کنید. سپس، کلمه «بلیان» را در دایرکت ارسال کنید تا کد تخفیف به شما ارسال شود.