مهندسی

Safety-I and Safety-II: گذشته و آینده مدیریت ایمنی

Safety-I and Safety-II: The Past and Future of Safety Management

دانلود کتاب Safety-I and Safety-II: The Past and Future of Safety Management (به فارسی: Safety-I and Safety-II: گذشته و آینده مدیریت ایمنی) نوشته شده توسط «Erik Hollnagel»


اطلاعات کتاب Safety-I and Safety-II: گذشته و آینده مدیریت ایمنی

موضوع اصلی: مهندسی

نوع: کتاب الکترونیکی

ناشر: Ashgate Publishing Company

نویسنده: Erik Hollnagel

زبان: english

فرمت کتاب: PDF (قابل تبدیل به سایر فرمت ها)

سال انتشار: 2014

تعداد صفحه: 187 / 198

حجم فایل: 1.99 مگابایت

کد کتاب: 1472423054 , 9781472423054

نوبت چاپ: New edition

توضیحات کتاب Safety-I and Safety-II: گذشته و آینده مدیریت ایمنی

ایمنی به طور سنتی به عنوان شرایطی تعریف شده است که در آن تعداد پیامدهای نامطلوب تا حد امکان کم باشد (Safety-I). از منظر Safety-I، هدف مدیریت ایمنی این است که اطمینان حاصل شود که تعداد تصادفات و حوادث تا حد ممکن کم یا تا حد ممکن کمتر باشد. این بدان معنی است که مدیریت ایمنی باید از مظاهر عدم ایمنی شروع شود و – به طور متناقض – ایمنی با شمارش تعداد مواردی که در آن شکست می خورد به جای تعداد مواردی که موفق می شود اندازه گیری می شود. این امر به‌طور اجتناب‌ناپذیری منجر به رویکردی واکنش‌گرایانه می‌شود که مبتنی بر پاسخ دادن به آنچه اشتباه است یا آنچه به عنوان یک خطر شناخته می‌شود – به عنوان چیزی که ممکن است اشتباه باشد. تمرکز بر آنچه درست پیش می‌رود، به‌جای آنچه اشتباه می‌شود، تعریف ایمنی را از «جلوگیری از اشتباه پیش‌رفتن» به «اطمینان از اینکه همه چیز درست پیش می‌رود» تغییر می‌دهد. به طور دقیق تر، Safety-II توانایی موفقیت در شرایط مختلف است، به طوری که تعداد نتایج مورد نظر و قابل قبول تا حد امکان زیاد باشد. از منظر Safety-II، هدف مدیریت ایمنی این است که اطمینان حاصل شود که تا آنجا که ممکن است به درستی پیش می رود، به این معنا که کار روزمره به اهداف خود می رسد. این بدان معناست که ایمنی با آنچه که به دست می‌آورد مدیریت می‌شود (موفقیت‌ها، چیزهایی که درست پیش می‌روند)، و به همین ترتیب با شمارش تعداد مواردی که کارها درست پیش می‌روند اندازه‌گیری می‌شود. برای انجام این کار، مدیریت ایمنی نه تنها واکنشی نیست، بلکه باید پیشگیرانه نیز باشد. اما باید با توجه به چگونگی موفقیت اقدامات، عملکرد قابل قبول روزمره، به جای اینکه چگونه می توانند شکست بخورند، فعال باشد، همانطور که تجزیه و تحلیل ریسک سنتی انجام می دهد. این کتاب اصول پشت هر دو رویکرد را تحلیل و توضیح می‌دهد و از آن برای در نظر گرفتن گذشته و آینده شیوه‌های مدیریت ایمنی استفاده می‌کند. تجزیه و تحلیل از نمونه ها و موارد رایج در حوزه هایی مانند هوانوردی، تولید انرژی هسته ای، مدیریت فرآیند و مراقبت های بهداشتی استفاده می کند. فصول پایانی پیامدهای نظری و عملی دیدگاه جدید را در سطح عملیات روزمره و همچنین در سطح مدیریت استراتژیک (فرهنگ ایمنی) توضیح می دهد. Safety-I و Safety-II برای همه متخصصان مسئول ایمنی سازمانشان نوشته شده است، از برنامه ریزی استراتژیک در سطح اجرایی تا عملیات روزانه در این زمینه. این استدلال های دقیق و آزمایش شده برای تبدیل از مدیریت ایمنی حفاظتی به تولیدی را ارائه می دهد.


Safety has traditionally been defined as a condition where the number of adverse outcomes was as low as possible (Safety-I). From a Safety-I perspective, the purpose of safety management is to make sure that the number of accidents and incidents is kept as low as possible, or as low as is reasonably practicable. This means that safety management must start from the manifestations of the absence of safety and that – paradoxically – safety is measured by counting the number of cases where it fails rather than by the number of cases where it succeeds. This unavoidably leads to a reactive approach based on responding to what goes wrong or what is identified as a risk – as something that could go wrong. Focusing on what goes right, rather than on what goes wrong, changes the definition of safety from ‘avoiding that something goes wrong’ to ‘ensuring that everything goes right’. More precisely, Safety-II is the ability to succeed under varying conditions, so that the number of intended and acceptable outcomes is as high as possible. From a Safety-II perspective, the purpose of safety management is to ensure that as much as possible goes right, in the sense that everyday work achieves its objectives. This means that safety is managed by what it achieves (successes, things that go right), and that likewise it is measured by counting the number of cases where things go right. In order to do this, safety management cannot only be reactive, it must also be proactive. But it must be proactive with regard to how actions succeed, to everyday acceptable performance, rather than with regard to how they can fail, as traditional risk analysis does. This book analyses and explains the principles behind both approaches and uses this to consider the past and future of safety management practices. The analysis makes use of common examples and cases from domains such as aviation, nuclear power production, process management and health care. The final chapters explain the theoretical and practical consequences of the new perspective on the level of day-to-day operations as well as on the level of strategic management (safety culture). Safety-I and Safety-II is written for all professionals responsible for their organisation’s safety, from strategic planning on the executive level to day-to-day operations in the field. It presents the detailed and tested arguments for a transformation from protective to productive safety management.

دانلود کتاب «Safety-I and Safety-II: گذشته و آینده مدیریت ایمنی»

مبلغی که بابت خرید کتاب می‌پردازیم به مراتب پایین‌تر از هزینه‌هایی است که در آینده بابت نخواندن آن خواهیم پرداخت.

دیدگاهتان را بنویسید